מציורי מערות ועד עיצוב גרפי ב2024

תחום העיצוב הגרפי התפתח באופן רשמי עם המצאת הדפוס ב1440, אך השורשים של מהות התקשורת החזותית התחילו עוד מימי אנשי המערות.
למעשה, ברגעים אלו בהם אתם קוראים את שורות הטקסט הזה, קל לשכוח שהאלף-בית הינו המצאת ידי אדם.

אמנות המערות מבטאת את אותם העקרונות המהווים חלק בלתי נפרד מהדיבור: פעלים ושמות עצם

כבר בתקופות מאוד מוקדמות של ההתפתחות האנושית, נולד הצורך בתקשורת כתובה וחזותית; השפות הראשונות שהאדם יצר היו מורכבות מסמלים וציורים שהביעו רעיונות ורגשות.
אי שם, אלפי שנים אחורה, הונחה אבן הפינה של מה שעתיד להקרא עיצוב גרפי.
בעצם, ישנם דברים שלא השתנו מאז – עד היום הדרך הפשוטה ביותר לתקשר רעיון בצורה ישירה ומהירה היא ע”י סמלים; היום בעידן הדיגיטלי יותר מתמיד נפוץ השימוש באייקונים שונים כמו עגלת רכישה או זכוכית מגדלת כדי לייצג מילים ורעיונות במינימום שטח ומורכבות.

התפתחות הכתב, הקליגרפיה והצורך לתקשר רעיונות במהירות, תרמו מאוד להיווצרות תחומי התקשורת החזותית השונים, תחילה כצורך אנושי בהעברת מסרים ובהמשך כאמצעי לסימון מעמדות וטריטוריה כמו סמלים שעיצבו בעת העתיקה כדי לבדל בין חיילים של צבאות שונים באירופה; נהגו לחרוט את אותם הסמלים על חרבות וקסדות החיילים. מעבר לצורך בבידול, כל קבוצה רצתה לשדר דרך אותו הסמל, את הסגנון, הערכים והאמונות בהם החזיקו.

שלטי אצולה גרמניים מהמאה ה-15.

מאוחר יותר, במאה ה-14, בזמנים בהם מקורות מיים היו כ”כ מזוהמים שאנשים הרבו בשתיית בירה, נקבע חוק על פיו מסבאות מחויבות בתליית שלטים מחוצ לבית העסק כדי שעוברים ושבים יוכלו להבחין בהם בקלות.
כך בעצם נולדו שלטים וסמלים שסימנו לראשונה בתי עסק ולא בתי מלוכה.

שלט מסבאה מאמצע המאה ה-20

עם התפתחות שיטות הדפוס באירופה, השתכללה היכולת ליצור טקסטים, אמנות ועיצוב בקנה מידה רחב יותר ובמחיר יחסית נגיש.
האבות הראשונים של חברות מודרניות לא איחרו לזהות את הפוטנציאל, והבינו את הערך וההשפעה החיובית של נראות ויזואלית על התנהגות הרוכשים ועליית המכירות.
הראשונים לעשות שימוש בלוגואים היו תעשיות הדפוס, שמעבר לסימון השם שלהם, רצו להראות את יכולות ההדפסה שלהם ע”י הדפסת הלוגו באיכות גבוהה.

לוגואים של בתי דפוס מהמאה ה-15

באופן טבעי, ככל שתעשיית הדפוס הוסיפה להשתכלל טכנולוגית, כך צמח תחום העיצוב הגרפי בהתאמה. לדוגמא, האפשרות להדפיס בצבע- שיטת הכרומוליתוגרפיה*, פתחה דלתות חדשות בתחום הפרסום.

*כרומוליתוגרפיה היא שיטה להדפסה במספר צבעים, שהתפתחה מליתוגרפיה (הדפס-אבן) במאה ה-19 .

מהשלב הזה, מותגים נהנו לראשונה מהאפשרות לעשות שימוש בכלי שיווק הידועים לנו גם כיום, כמו אפיון צבעוניות ובניית קשר אישי ורגשי עם לקוחות באמצעות סצנות ויזואליות ריאליסטיות.

פוסטר פרסומי למשקה ד"ר פפר, יוצר ע"י "Niagara Lithograph Company"

בזכות ההתפתחות הטכנולוגית והתעשייתית במאה ה-19, בתקופה המודרנית האדם חיפש איך ליישם את הקידמה הטכנולוגית בערוצים נוספים ולהביא אותה לידי ביטוי בדישפלינות האמנות והעיצוב השונות. תעשיית הדפוס המתקדמת והתחרות המתגברת, דחפה אמנים ומעצבים לחקור סגנונות וטכניקות חדשות, דבר שהביא במהרה לגיבוש תחומי הפרסום והמיתוג כמו אלו המוכרים לנו כיום.
מכאן הדרך להקמת הסטודיו הראשון לעיצוב חזותי הייתה סלולה. הראשונים לעשות זאת היו קבוצה אוסטרית של אמנים, מעצבים ואדריכלים, תחת השם “Wiener Werkstätte” (“סדנת וינה” בתרגום חופשי).

כריכת הספר Textiles de la Wiener Werkstätte,
כריכת הספר Textiles de la Wiener Werkstätte,

מעבר להשפעת הקבוצה מבחינת יצירת סגנונות אמנותיים חדשים (כמו קוביזם), השינוי התפיסתי הגדול ביותר שהם יצרו היה בעובדה שהם התנהלו כקבוצת אמנים העובדת יחד בשיתוף פעולה; העבודה שנעשתה בסדנת וינה נחשבת ליסודות עליהם נבנו בהמשך הבאהוהאוס וסגנון הארט-דקו.

Left: A. M. Cassandre - Paris, 1935 / Right: Pieter Hofman - Hygiene Tentoonstelling, 1920

המונח “עיצוב גרפי” נטבע לראשונה ב-1922 ע”י מעצב הספרים ווילאם אדיסון דוויגינס, במאמר שלו “סוג חדש של דפוס קורא לעיצוב חדש”, בו הוא מבקש לתאר באופן ספציפי מהו תפקידו בתור עורך התכנים הויזואלים בספרים אותם הוא מעצב.

אילוסטרציה לספר של ווילאם אדיסון דוויגינס

מהיום הראשון להתפחות תחום העיצוב הגרפי, מעצבים היו צריכים להתמודד עם הקושי בלהסביר מה זה בדיוק אומר להיות מעצב גרפי.
בשנת 1947 המעצב הגרפי האמריקאי פאול ראנד, פירסם מאמר תחת השם “מחשבות על עיצוב”, בו הוא ביטא את תפיסתו הפילוסופית לגבי עיצוב – האמירה המרכזית בכתביו הייתה שעיצוב טוב צריך לשאוף ליצירת איזון בין פונקציונליות לאסתטיקה, גישה שהביא לידי ביטוי בעבודות שלו על לוגואים מפורסמים באותה תקופה (כמו FORD, UPS, IBM ועוד רבים).

לוגואים של מותגים מפורסמים שעיצב פאול ראנד.

החל משנות ה-50 של המאה הקודמת, העולם החל לנוע אט-אט לכיוון גישה דיגיטלית בתחומי העיצוב. כניסת המחשבים לבתים פרטיים האיצה את הצורך בעיצוב ופרסום דיגיטלי על פני עיצוב מודפס, דבר שתרם להתפתחות שיטות יצירת עיצוב ואמנות חדשות וכמו כן פיתוח תוכנות עיצוב ממוחשבות.
אדובי פוטושופ ואדובי אילוסטרייטור הושקו בשנות ה-90, תוכנות ששינו את פני העיצוב הגרפי והולידו אפשרויות שלא היו קיימות קודם לכן בתחום התקשורת החזותית. עריכת תמונות ואלמנטים מצולמים, יחד עם אילוסטרציות ווקטוריות – הביאו לשולחן טכניקות וסגנונות עיצוב חדשים ופרצו גבולות דמיון.
מעצבים גרפיים נאלצו להמציא את עצמם מחדש ולהתאים את התוצרים שלהם לרוח התקופה. השימוש הנרחב באינטרנט שינה את כללי המשחק ותחום העיצוב הגרפי הושפע באופן ישיר מכך – מעצבים חיפשו להנגיש את הסגנון העכשווי לדור צעיר יותר שהפך לקהל יעד מאוד מרכזי בעידן האינטרנט, אחד הטרנדים הבולטים ביותר שנועדו למשוך קהל צעיר הוא עיצוב ווקטורי “שטוח” המשלב צבעים בוהקים ודמויות מצוירות.

פרסומת של מקדונלדס לכבוד משחקי פיפא ב-2018 שהתקיימו ברוסיה
פרסומת של מקדונלדס לכבוד משחקי פיפא ב-2018 שהתקיימו ברוסיה

היום, אנחנו נמצאים בתקופה שיכולה להיות מעט מאתגרת עבור מעצבים; כמות הטרנדים החולפים ואיתם אלטרנטיבות המציעות פלטפורמות חכמות שיודעות לייצר לוגו לפי הזנת מספר נתונים או ממשק כמו קנבה המאפשר לייצר עיצובים פשוטים בקלות; מציפים שאלה חשובה- האם הכלים הנגישים האלו, עלולים להחליף את הצורך במעצבים גרפיים? אם תשאלו אותי- התשובה היא ‘לא’, ללא היסוס.
בעוד הצורך העולה בייצור מודעות דיגיטליות מביא לפיתוח פלטפורמות המפשטות את תהליך העיצוב ומנגישות אותו גם לאנשים שלא עוסקים בעיצוב, אנחנו עדיין רחוקים שנות אור מלהיות במקום בו אנחנו יכולים לוותר על הצורך במעורבות של מחשבה אנושית בתהליך היצירה.

דווקא בעידן בו נראה שיש חוסר בייחודיות ועיצובים רבים מתחילים להיות יותר ויותר דומים אחד לשני, הצורך במעצבים גרפיים מקוריים, איכותיים ויצירתיים – רק עולה ומתחזק.
המסע שתחום התקשורת החזותית עבר מציורי המערות ועד עיצוב בעידן הדיגיטלי, יכול לשמש כמקור השראה לכל מעצב ומעצבת לאורך הדרך. מכאן, השאלה לאן תחום העיצוב הגרפי עתיד להתפתח ואיך הוא יראה ב2024, תלוי בדרך שיבחרו ללכת בה המעצבים של דור העתיד.

טרנדים עיצוביים נוטים תמיד לחזור. כמו עיצוב הלוגו המודרני הנ
טרנדים עיצוביים נוטים תמיד לחזור. כמו עיצוב הלוגו המודרני הנ"ל בסגנון וינטז הנעשה ע"י המעצבת אנסטסיה ס
נשמח לקבל מכם ביקורת!

אם התוכן תרם לכם ערך ותרצו לעזור לנו לקדם ולהפיץ אותו, אנחנו יותר נשמח מאוד(!) אם תעניקו ביקורת חיובית על האתר. איך אפשר לעשות את זה? הקליקו על כפתור הזהב להענקת ביקורת בגוגל:

5/5

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן >>

מוזמנים להוסיף את דעכתם למאמר לטובת דיון מעשיר;

תוכן עניינים

אודות המכללה לשיווק דיגיטלי;

המכללה לשיווק דיגיטלי מעניקה הכשרות מקצועיות בתחום השיווק הדיגיטלי בשיטה של לימודים מקוונים. ההכשרות שלנו כוללות לימודי בניית אתרים, קידום אתרים, פרסום בפייסבוק, עיצוב גרפי ועוד.

אהבתם את התוכן? אז בטוח שתאהבו גם את אלו;

מדריך לתכנון ועיצוב אינפוגרפיקה

במאמר הבא אני אסביר מה זה בכלל אינפוגרפיק, באילו מקרים כדאי לשלב מאפיינים אינפוגרפיים בעבודות עיצוב ואסקור את השלבים הנדרשים לתכנון ועיצוב אינפוגרפיק. מה זה

איך להתאים פונט לעיצוב

איך להתאים פונט לעיצוב?

לטיפוגרפיה (אמנות סידור ועיצוב הטקסט) יש תפקיד מרכזי בהצלחה של פרויקט עיצובי. טיפוגרפיה יעילה היא כזו התורמת לייעול הקריאות, הנגישות והפונקציונליות של קומפוזיציה גרפית מסוימת.

סדנת עיצוב אתרים וחווית משתמש

6 מיתוסים על עיצוב גרפי

בשנים האחרונות תחום העיצוב הגרפי התפתח מאוד וההגדרה למינוח “עיצוב גרפי” התרחבה ונוספו לה אספקטים שונים. מרבית השינויים הינם מבורכים ובאופן טבעי, כשתחום מסוים מתרחב-

תודה שהצטרפת לרשימת הדיוור!

אם אהבת את התוכן, אני אשמח לקבל ממך פרגון על ידי מתן ביקורת חיובית שתסייע לי לשפר את חשיפת האתר בפני גולשים נוספים. זה יועיל לי מאוד 🙏

קורס שיווק דיגיטלי

ההרשמה לקורס שיווק דיגיטלי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

מחיר הקורסים 8,000 ש"ח

מחיר הקורס המשולב: 6,500 ש”ח בלבד!

למידע נוסף והרשמה יש ליצור קישור בטלפון או בוואטסאפ:

קורס עיצוב גרפי

ההרשמה לקורס עיצוב גרפי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

עקב המצב הכלכלי הקשה שנכפה על החברה הישראלית כולה, ההרשמות לכל הקורסים יוענקו במחיר מסובסד כל עוד המשבר נמשך.
למידע נוסף יש ליצור קשר באתר.

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן חוליאן... איך אפשר לעזור לך?