גודל ורזולוציית תמונות דיגיטליות וכלים להקטנת קבצי תמונה

כדי להבין את המשמעות הטכנית של הקטנת קבצים, חשוב להבין את ההבדל בין המונח “גודל” ל”רזולוציה”. בעבודתי כמעצבת, מזדמן לי להתקל הרבה בשימוש שגוי במונחים האלו. כמעצבים, אנחנו אמורים להבין את מושגי היסוד הקשורים בתחום שלנו כדי להבין את ההיגיון מאחורי תוכנות העיצוב וכדי שנוכל לתקשר בצורה מקצועית עם קולגות בעלי ממשק עבודה משותף איתנו (כמו מנהלי קמפיינים דיגיטלים, מתכנתים, בוני ומאפייני אתרים ועוד..)

רזולוציה

בהקשר של תמונות דיגיטליות, המונח רזולוציה מתייחס לכמות הפיקסלים בתמונה נתונה.
צורה מקובלת לתיאור צפיפות הפיקסלים היא ע”י הכפלת כמות הפיקסלים לרוחב התמונה וכמות הפיקסלים לאורכה, חלקי מיליון. לדוגמא, תמונה של 1600 פיקסלים לרוחב ו-1200 פיקסלים לאורך, היא תמונה של 1.92 מגה פיקסל.

 
מדידת רזולוציה נעשת ביחידות מידה שונות, בהתאם לסוג הטכנולוגיה של המכשיר.
לדוגמא, צגי מחשב ואמצעי תצוגה דומים- נמדדים בפיקסלים לאינץ’ PPI = Pixel Per Inch
בזמן שמדפסות- נמדדות בנקודות לאינץ’ DPI= Dots Per Inch
רזולוציה יכולה להשפיע על הגודל הפיזי של הקובץ, כמו בדוגמא הבאה:

בעצם השינוי היחידי שערכתי הוא הפרמטר של רזולוציית התמונה מ300 ל-72 DPI וכתוצאה מהשינוי הזה, התעדכן בהתאם גודל התמונה בפיקסלים ומשקלה הפיזי.

ההבדל העקרוני אחרי השינוי הזה יהיה בחדות התמונה- כיוון שבתמונה עם 72 PPI, צפיפות הפיקסלים ליחידת אינץ’ אחת יהיו 72 פיקסלים בלבד לעומת 300 פיקסלים ליחידת אינץ’.

גודל קובץ

הגודל הדיגיטלי של קובץ תמונה נמדד ב-KB, MB או ב- GB. גודל הקובץ מוגדר בפרופורציה למידות הפיקסלים של התמונה.

גורם נוסף המשפיע על גודל הקובץ הסופי הוא סוגי הפורמטים השונים, GIF, JPEG, PNG, TIFF – כל אחת מתבניות אלו משתמשות בשיטות דחיסת נתונים שונות, כך קורה שגדלים של קבצים עם מידות פיקסלים זהות עלולים להיות שונים במידה ניכרת. פרמטרים נוספים שיכולים להשפיע על גודל הקובץ הם עומק סיביות הצבע ומספר השכבות והערוצים בתמונה.

איך להקטין קבצי PDF, JPEG, PNG?

בעבודה על תוכנות עיצוב, יש מצבים בהם הקבצים עליהם אנחנו עובדים, מורכבים מפרטים, אלמנטים ותמונות היוצרים בסופו של דבר קובץ מאוד כבד. בזמן שמספיק שטח איחסון ומחשב חזק יכולים להתגבר על קבצים כבדים, במידה ואנחנו מייצרים מודעות דיגיטליות לפייסבוק / גוגל או באנרים לאתר, נעדיף לייצא קבצים יחסית קלים כדי לא להכביד על טעינת התמונות בממשקים הדיגיטלים השונים. יותר מכך, ישנם ממשקים המגבילים את גודל הקבצים ובמקרה כזה נהיה מחויבים למצוא פיתרון ולייצא את הקבצים ברזולוציה נמוכה יותר.

הקטנת קבצי תמונה (JPEG או PNG) לשימוש דיגיטלי

הדבר הראשון שנדאג לעשות במידה והמסמך מיועד לשימוש דיגיטלי בלבד, הוא לייצא את הקובץ מתוך תוכנת העיצוב לפורמט JPEG  או PNG ברזולוציית מסך של 72 DPI. במקרים מסוימים, גם אחרי ייצוא הקובץ ב72 DPI, ייתכן ועדיין גודל הקובץ הסופי לא יהיה מספיק מצומצם. בנקודה הזו ניתן להשתמש בפלטפורמות ייעודיות לדחיסת קבצים, לדוגמא האתר TINYJPG

בעזרת האתר הזה, ניתן להעלות עד 20 קבצים בבת אחת, כשכל אחד מהקבצים שוקל מקסימום 5 MB.חשוב לשים לב שאיכות התמונה לא נפגעת בתהליך, אחרי שהעלתם את הקובץ והורדתם את הקובץ המקומפרס למחשב שלכם, וודאו שהתמונה חדה באותה מידה כמו בגירסא המקורית. ברוב המקרים דחיסת האינפורמציה נעשת בצורה מספיק גבוהה כך שלא אמורים להיות הבדלים ניכרים לעין מבחינת איכות וחדות התמונה.

הקטנת קבצים לדפוס (PDF)

באופן גורף, כדאי להמנע מהקטנת קבצים המיועדים לדפוס, שכן כדי להבטיח תוצאת דפוס ברמה הגבוהה ביותר, הקובץ צריך להיות ברזולוציה של 300 DPI.

אם הקבצים מאוד כבדים ולא עוברים במייל רגיל, ניתן לשלוח אותם באמצעות הדרייב של גוגל או אתרים המיועדים להעברת קבצים גדולים כמו WeTransfer  או JUMBOMAIL  במידה ובכל זאת אתם מחויבים להקטין את הקבצים, תוכלו להעזר באתרים כמו  SMALLPDF או האתר PDFcompressor

 

דנה שטרנברג

מאת: דנה שטרנברג, מעצבת גרפית | מרצה בקורס אילוסטרייטור במכללה לשיווק דיגיטלי

נשמח לקבל מכם ביקורת!

אם התוכן תרם לכם ערך ותרצו לעזור לנו לקדם ולהפיץ אותו, אנחנו יותר נשמח מאוד(!) אם תעניקו ביקורת חיובית על האתר. איך אפשר לעשות את זה? הקליקו על כפתור הזהב להענקת ביקורת בגוגל:

5/5

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן >>

מוזמנים להוסיף את דעכתם למאמר לטובת דיון מעשיר;

תוכן עניינים

אודות המכללה לשיווק דיגיטלי;

המכללה לשיווק דיגיטלי מעניקה הכשרות מקצועיות בתחום השיווק הדיגיטלי בשיטה של לימודים מקוונים. ההכשרות שלנו כוללות לימודי בניית אתרים, קידום אתרים, פרסום בפייסבוק, עיצוב גרפי ועוד.

אהבתם את התוכן? אז בטוח שתאהבו גם את אלו;

מדריך לתכנון ועיצוב אינפוגרפיקה

במאמר הבא אני אסביר מה זה בכלל אינפוגרפיק, באילו מקרים כדאי לשלב מאפיינים אינפוגרפיים בעבודות עיצוב ואסקור את השלבים הנדרשים לתכנון ועיצוב אינפוגרפיק. מה זה

איך להתאים פונט לעיצוב

איך להתאים פונט לעיצוב?

לטיפוגרפיה (אמנות סידור ועיצוב הטקסט) יש תפקיד מרכזי בהצלחה של פרויקט עיצובי. טיפוגרפיה יעילה היא כזו התורמת לייעול הקריאות, הנגישות והפונקציונליות של קומפוזיציה גרפית מסוימת.

מציורי מערות ועד עיצוב גרפי ב2024

תחום העיצוב הגרפי התפתח באופן רשמי עם המצאת הדפוס ב1440, אך השורשים של מהות התקשורת החזותית התחילו עוד מימי אנשי המערות. למעשה, ברגעים אלו בהם

סדנת עיצוב אתרים וחווית משתמש

6 מיתוסים על עיצוב גרפי

בשנים האחרונות תחום העיצוב הגרפי התפתח מאוד וההגדרה למינוח “עיצוב גרפי” התרחבה ונוספו לה אספקטים שונים. מרבית השינויים הינם מבורכים ובאופן טבעי, כשתחום מסוים מתרחב-

תודה שהצטרפת לרשימת הדיוור!

אם אהבת את התוכן, אני אשמח לקבל ממך פרגון על ידי מתן ביקורת חיובית שתסייע לי לשפר את חשיפת האתר בפני גולשים נוספים. זה יועיל לי מאוד 🙏

קורס שיווק דיגיטלי

ההרשמה לקורס שיווק דיגיטלי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

מחיר הקורסים 8,000 ש"ח

מחיר הקורס המשולב: 6,500 ש”ח בלבד!

למידע נוסף והרשמה יש ליצור קישור בטלפון או בוואטסאפ:

קורס עיצוב גרפי

ההרשמה לקורס עיצוב גרפי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

עקב המצב הכלכלי הקשה שנכפה על החברה הישראלית כולה, ההרשמות לכל הקורסים יוענקו במחיר מסובסד כל עוד המשבר נמשך.
למידע נוסף יש ליצור קשר באתר.

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן חוליאן... איך אפשר לעזור לך?