מי שמתעסק עם אתרי WordPress כנראה מכיר את Yoast SEO – תוסף לקידום אתרים אורגני בגוגל. מרוב שהוא שכיח, אפשר בטעות לחשוב שהוא חלק אינטגרלי מ-WordPress. המאמר הבא לא יבצע סקירה על תוסף זה, אלא יציג לכם תמרור אזהרה (תרתי משמע) בנוגע לתוסף המוצלח.
Yoast SEO - בין תוסף נפלא לקידום אתרים לבין מכשול מתסכל לדירוגים גבוהים.
התוסף של Yoast SEO מיישר קו עם תוספי ה-SEO המובילים והפופולריים ביותר של אתרי WordPress. הוא כלי שמאפשר לשפר קידום אתרים אורגני על ידי שליטה בערכים חיוניים כמו כותרות ותיאורי מטא, יצירת של מפת אתר XML, יצירה של תגיות קנוניקל, פירורי לחם ועוד. אבל חוץ מזה, הוא גם נותן אינדיקציה אודות מצב הקידום בכל פוסט / עמוד באתר על ידי ציוני הרמזור שלו. כאן אתם צריכים להיזהר.
בכל הנוגע לאפשרויות שיפור הקידום – אין לי מה להוסיף, תוסף נהדר, סופר שימושי ואני משתמש בו בכל אתר WordPress שאני בונה. הבעיה ב-Yoast SEO מתחילה בתמרור שלו. התמרור (שנקרא ככה כי הוא מציג טיב קידום בסקאלת צבעים של ירוק = טוב, צהוב = טעון שיפור, אדום = SEO חלש) מציג המלצות מסריקה של העמוד לפי מילת המפתח שאתם בוחרים לקדם, ומציג לכם ציונים לפי רמת הקידום שהוא רואה לנכון לבחון.
איזה אינדיקציה Yoast SEO מציג אודות מצב הקידום האורגני בגוגל?
Yoast SEO מראה בין היתר כמה מילים יש במאמר וממליץ אם צריך להוסיף עוד מילים, מהי צפיפות ביטויי המפתח במאמר, האם יש בו קישורים יוצאים וקישורים פנימיים, האם היררכית הכותרות בנויה כמו שצריך (תגיות H1, H2 וכו’) ועוד. על פניו, זה נראה כמו רובריקה מעולה שעושה סדר בעמוד ויודעת להצביע לנו על נקודות חולשה שקשורות לקידום האורגני של האתר בגוגל.
אבל שימו לב – לדעתי, מדובר באחד בכישלונות הכי גדולים של Yoast SEO, ולא בגלל התוסף – אלא בגלל שמקדמים עלולים לא להבין אותו עד הסוף. Yoast SEO מציג המלצות לפי סטנדרט שהוא רואה לנכון ומקדמי אתרים צעירים מנסים ליישר קו מול Yoast SEO ולמעשה לא זוכרים את מה שהם בתכל’ס צריכים לעשות; ליישר קו מול גוגל. אני שמתי לב לבעיה הזו בשנה הראשונה שלי בעבודה כמקדם אתרים אורגני (2016) כשעבדתי בחברה מאוד כושלת לקידום אתרים (שעד היום אגב עובדת ועושה עבודה מזעזעת – לא אנקוב בשמות).
איפה הבעיה עם Yoast SEO מתחילה?
כמקדם צעיר שאין לו ניסיון קודם – קיבלתי את הפרויקטים הראשונים שלי ובהם היו אתרי WordPress. מאוד אהבתי לקדם אותם כי להבדיל מה”מעסיקים” במקום שעבדתי, שבכלל לא ראו צורך בלהנחות אותי אפילו קצת כמקדם סופר צעיר, אתרי ה-WordPress הנחו אותי – בזכות תוסף Yoast SEO שנתן לי אינדיקציה דרך התמרור שלו והוא אמר לי מה צריך לעשות. המעסיקים דאז אגב, שבפועל לא יודעים כלום מהחיים שלהם בקידום אתרים, אמרו לי לדבוק לתמרור של Yoast SEO והכל יהיה בסדר.
וככה, תוך כדי שהוא מנפיץ ללקוחות שלו סיפורי “עוד מעט האתר יתקדם וזה לוקח זמן”, תוך כדי שאני נשאר די חסר אונים ללא הבנה מדוע דברים לא מתקדמים על אף שאני עושה הכל By the book, הדירוגים נשארים תקועים, לא הגיעה תנועה אורגנית ואני הרגשתי מאוד מאוכזב כי איך זה יכול להיות? הרי אני עושה כל מה שצריך על פי Yoast SEO?
אז חברים – בעיקר מקדמי אתרים צעירים בתחילת דרכם – שימו לב! Yoast SEO נותן לכם המלצות לפי עולם תוכן מאוד מוגבל ויכולות הבנה מאוד מוגבלות שיש לו. אין הרמזור של Yoast SEO מעבר להמלצה בסיסית בלבד! Yoast SEO לא מכיר את מבנה הקישורים הפנימיים של האתר שלכם, Yoast SEO לא מכיר את קצב העלאת התוכן ובטח לא מבין מה איכות התוכן על פי אינטראקציה עם הגולשים, ז”א זמני השהייה שלהם באתר, אחוז הנטישה, מספר הדפים הממוצע לגולש וכו’. הוא פשוט לא יודע את המידע הזה, ולכן הוא לא מתייחס אליו. הוא מתייחס רק למה שהוא מכיר.
אז תשימו לב – Yoast SEO עלול ליצור לכם בדיוק את מה שהוא יצר לי – קיבעון מחשבתי. ברגע שאנחנו “מתמכרים” לתוצאות התמרור הירוקות והכיפיות של י Yoast SEO, אנחנו למעשה מזניחים מראש המון פרמטרים מרכזיים בקידום אתרים אורגני. הרי לידיעתכם – השלמה של כל המלצות Yoast SEO לא תביא לקידום האורגני של האתר שלכם! הוא סבבה והכל, אבל הוא רחוק מלהיות אדוני הקידום.
למה צריך לשים לב חוץ ממה ש-Yoast SEO יודע להמליץ?
להלן רשימה של פרמטרים שאני ממליץ לכם לבדוק לעומק במהלך עבודת הקידום היומיומית שלכם. אני לא מתייחס לעבודת קידום SEO טכני שיש לו גבול אלא לעבודה השוטפת ש-Yoast SEO פשוט לא יודע לזהות:
- תכנים חדשים: נסו לקבוע סטנדרט של העלאת תוכן חדש. ההמלצה שלי למי שרוצה לכבוש ביטויים תחרותיים זה מאמר אחד לפחות בשבוע (גם אחד לשבועיים זה בסדר).
- תוכן מעניין: התכנים שאתם מעלים צריכים להיות ממש ממש ממש כיפים לקריאה. אני למשל בכתיבת שורות אלו מאמין שהתוכן יתרום לכם הרבה ערך ולכן אני כותב מאמר זה. אין טעם בלכתוב תוכן גינרי שלא יתרום לאינטראקציה עם הגולשים באתר.
- קישורים נכנסים: נסו לקבוע סטנדרט הזרמה של קישורים בקצב סביר וקבוע. ההמלצה שלי (שמגיע מהמלצה של מומחים לבניית קישורים) היא לכל הפחות קישור אחד נכנס בשבוע מאתר חיצוני. אני ממליץ על הקישורים של מי עם לא לינקי. כמו כן, וחוץ מזה אפשר לכתוב מדי פעם מאמרים לאתרים של קולגות בתמורה לקרדיט קישור.
לסיכום
Yoast SEO תוסף ניפלא שמאפשר לנו לבצע הגדרות רלוונטיות לטובת קידום אתרים אורגני. אָמָה מָה, התמרור שלו עלול לגרום לקיבעון מחשבתי ויצירת מסגרת למקדמי האתר מכיוון שהוא לא מתייחס לפרמטרים מאוד משמעותיים בקידום אתרים SEO. על כן, המלצתי היא לא להתייחס לתמרור אלא לדבוק בהמלצותיהם של אנשי קידום שמספקים מידע עשיר יותר ממש ש- Yoast SEO תורם לנו.