מדריך לתכנון ועיצוב אינפוגרפיקה

במאמר הבא אני אסביר מה זה בכלל אינפוגרפיק, באילו מקרים כדאי לשלב מאפיינים אינפוגרפיים בעבודות עיצוב ואסקור את השלבים הנדרשים לתכנון ועיצוב אינפוגרפיק.

מה זה אינפוגרפיק?

אינפוגרפיקה היא שם כולל להמחשה חזותית של מידע והדמיית נתונים באמצעות איורים, תרשימים, חתכים, גרפים, מודלים תלת-ממדיים, תרשימי זרימה ועוד..

בעיצובים בהם יש הרבה אינפורמציה טקסטואלית, אלמנטים אינפוגרפיים יכולים להוות פתרון מתוחכם להצגת רעיון ונתונים חשובים באופן תמציתי ואסטתי.

עיקר הרעיון באינפוגרפיק הוא לפשט העברת מידע ונתונים בכך שעיקר האינפורמציה מוצגת בדרך המושכת את העין ולא יוצרת עומס על הצופה.

בשנים האחרונות תחום האינפוגרפיק התפתח רבות והשימוש במאפיינים אינפוגרפיים נהיה יותר ויותר פופולארי בעיצוב לעיתונים, חדשות, שיווק דיגיטלי, עיצוב אתרים ועוד..

מה הם היתרונות בשילוב אינפוגרפיק בעבודות עיצוב?

  • הצגת תוכן טקסטואלי באמצעות אלמנטים ויזואליים: יותר פשוט למוח שלנו לזכור מידע כשהוא מוצג בצורה תמציתית ע”י איורים; כמו כן, העין שלנו נמשכת יותר באופן טבעי לתמונות מאשר לטקסט.
  • ניתן לעשות שימוש במאפיינים אינפוגרפיים כדי להעביר כל רעיון / נושא ולכל מטרה.
  • באמצעות אינפוגרפיקה ניתן להמחיש ויזואלית מסרים חשובים בצורה קצרה, מסודרת ועניינית.
  • אלמנטים אינפוגרפיים יכולים להציג נתונים שקשה להסביר בטקסט תמציתי, באופן פשוט וידידותי ובכך לפנות לקהל יעד רחב יותר (כמו אנשים המתקשים לספוג כמויות גדולות של טקסט).
  • יצירת חוויה חיובית אצל המשתמש / הצופה גם בהצגה של תכנים הנחשבים פחות “מעניינים” ובכך להנגיש את האינפורמציה לסוגים שונים של משתמשים.

שלבים בתכנון אינפוגרפיק:

בריף

השלב הראשון הוא כתיבת בריף: תמצות הטקסט שאתם רוצים להעביר לנתונים עיקריים. כדי לפשט את תהליך העיצוב בהמשך, כדאי להתעקב על כתיבת הבריף ולנסות לפרק כמה שיותר את הנתונים ולהתמקד במידע הרלוונטי והעיקרי ביותר. הדבר שצריך להנחות אתכם לכל אורך הדרך הוא החוויה שאתם מחפשים ליצור אצל הצופה – לכן, רצוי להמנע מעומס וליצור מבניות היררכית שתקל על הצופה להבין ולספוג את האינפורמציה.

הגדרת מטרה וקהל יעד

כמו בכל עבודת עיצוב, גם בתכנון אינפוגרפיק צריך להבין מה המסר העיקרי שאתם רוצים להעביר ולמי אתם רוצים להעביר אותו. בהגדרת קהל היעד עליכם לשאול את עצמכם שאלות מכווינות כמו מי המשתמש הפוטנציאלי של אותו עיצוב? האם האלו אנשים מעולם העיצוב? או מתחומים אחרים? האם הקהל יותר ממוקד נשים או גברים? האם יש בכלל רלוונטיות במקרה זה למגדר? מהו טווח הגילאים של המשתמשים/צופים? ועוד..

סטורי בורד

אחרי שיש לכם בריף מתומצת והגדרתם את המטרה וקהל היעד של העיצוב הספציפי עליו אתם עובדים, עליכם לארוז את כל האינפורמציה לתוך סטורי בורד (זה יכול להיות ע”י ממש כתיבה של מעין “סיפור” קצר שיתאר את השלבים שאתם רוצים להציג באינפוגרפיק או ע”י תרשים הצגת השלבים בצורה היררכית וכרונולוגית.

wireframe (יצירת שלד)

רגע לפני שאתם ניגשים לעיצוב האלמנטים השונים של האינפוגרפיק, מומלץ מאוד ליצור אפיון ראשוני של הזרימה והצגת הנתונים ע”י עימוד השלד שינחה אתכם בשלב העיצוב הסופי. יצירת וויר פריים יעזור לכם להעריך את האורך של האינפוגרפיקה, סוג הקומפוזיציה ואת החלוקה הפנימית של התוכן והאלמנטים השונים – השלב הזה מהווה סיכום של שלב התכנון ויכול לתרום בפתרון בעיות פונקציונליות ואסטתיות שעלולות לצוץ כתוצאה ממגבלות הפורמט עליו אתם עובדים או כמות האינפורמציה שעליכם להציג.

שלבים בעיצוב אינפוגרפיק:

חיפוש מקורות השראה

השלב הזה הוא לא חובה אבל יכול לתרום בהזרמת רעיונות וקווי מחשבה מרעננים. ממליצה להתחיל עם יצירת mood board  ע”י איסוף תמונות להשראה מאתרים כמו Pintrest  או Behance, כמובן שהכוונה היא לא להעתיק עיצוב של מעצבים אחרים אלא לשאוב השראה ולהפתח לסגנונות חדשים.

הגדרת צבעוניות

כדי ליצור עיצוב עקבי ומסודר, כדאי להגדיר פלטת צבעים מראש כך שלא תתפתו לשלב בהמשך אלמנטים בצבעוניות שאינה קשורה לעיצוב הספציפי עליו אתם עובדים.

רצוי לבחור מספר צבעים מועט ולהוציא כנגזרת שלהם תתי גוונים שיוכלו לשמש אתכם בגרפים בעלי מספר גדול של פרמטרים. כך תיצרו גיוון תוך שימור אווירה אחידה.

כמובן שבמידה ואתם עובדים על אינפוגרפיק כחלק מעיצוב למותג מסוים, תשתמשו בצבעוניות המשויכת לאותו המותג לפחות כבסיס לצבעוניות הכללית – במידת הצורך תתאימו תתי גוונים המותאמים לצבעוניות הראשית של המותג.

סגנון עיצובי

חשוב להגדיר סגנון מסוים ולדבוק בו לאורך כל העיצוב שלכם – אם החלטתם שהעיצוב הוא בסגנון “שטוח” המלווה באיורים ווקטורים, כנראה שגרפים תלת-מימדיים ותמונות ריאליסטיות – פחות יתאימו במקרה הזה. מילת המפתח שצריכה להנחות אתכם היא- אחידות. אחידות נוצרת מתוך מראה הרמוני הבנוי מצבעוניות ועיצוב אלמנטים בשפה אחידה והומוגנית.

קומפוזיציה והיררכיה כרונולוגית

ברוב המקרים, אינפוגרפיקה בנויה מריבוי אלמנטים גרפיים, לכן מאוד חשוב לשים דגש בסידור קומפוזיציה שתנגיש את הנתונים לצופה בצורה הברורה והנוחה ביותר.

ישנם מספר דגשים ליצירת קומפוזיצה מאוזנת שתעזור להנחות את עין הצופה בכיוון הקריאה הרצוי:

אלמנטים ויזואלים ככלי להנחיית הקריאה

שיטה מאוד יעילה היא שילוב אלמנטים ויזואלים שעוזרים ליצור מראה תרשימי ובכך להנחות את עין הצופה לקרוא את האינפורמציה בסדר הנכון. מדובר באלמנטים פשוטים ומינימליים כמו קווים מנחים, חצים, נקודות, קווים מקווקוים ועוד.. את אותם האלמנטים צריך למקם בחוכמה באופן כזה שיגרמו לעין הצופה לעקוב אחריהם עד לנקודה הבאה.

רווחים ושטחי צבע לבנים white space

כלי מאוד חשוב ביצירת קומפוזיציה מוצלחת, היא שמירה על אווריריות בין האלמנטים השונים ותיבות הטקסט המרכיבות את האינפוגרפיק. הנטיה לחפש איך למלא את הקומפוזיציה כדי שלא תיווצר תחושה “ריקה”, היא תפיסה שגויה שגורמת לעיצובים להראות עמוסים ולא נוחים לקריאה והבנה. לכן, בעיצוב אינפוגרפיק, מאוד חשוב לשמור על ריווחים, הגדרת שוליים של העמוד ושטחי צבע לבנים (הכוונה היא לאו דווקא לשטחים צבועים בלבן אלא שטחים הריקים מאלמנטים ומשמשים כאוויר בין האובייקטים המרכיבים את הקומפוזיציה).

אותם ריווחים נותנים “פסק זמן” לעין הצופה ובכך מאפשרים ספיגה של כמות אינפורמציה גדולה.

חלוקה כרונולוגית

מאוד חשוב בעיצוב אינפוגרפיק, לשמור על חלוקה כרונולוגית של התוכן לפי הסטורי בורד והשלד שיצרתם בשלב תכנון האינפוגרפיק. באופן הזה, כשהתוכן מדורג לפי הגיון כרונולוגי, יותר קל לעין לעקוב אחרי נתונים שמתחברים בצורה לוגית אחד לשני.

טיפוגרפיה

 

יישום עקרונות העיצוב הטיפוגרפי בטקסט המלווה את האינפוגרפיקה, הוא אחד הדגשים הקריטיים ביותר בהנחיית עין הצופה לקריאה מסודרת של המידע. התאמת משקל, גודל וסגנון פונט מתאים, יתרמו רבות ליצירת קומפוזיציה מאוזנת ועיצוב אלגנטי ומקצועי.

מהי תוכנת העיצוב המתאימה לעיצוב אינפוגרפיק?

תוכנת העיצוב הפרקטית ביותר ליצירת אלמנטים אינפוגרפיים, היא אדובי אילוסטרייטור. בזכות היותה תוכנה מתמטית, ניתן לייצר בה דיי בקלות תרשימים וגרפים במגוון סגנונות יחודיים.

כמובן שההחלטה באיזו תוכנה לבחור במקרה הזה תלויה בסגנון אותו אתם מחפשים ליצור, אם באינפוגרפיק שלכם צריכות להיות משולבות תמונות, אז את עריכת התמונות הייתי מבצעת בפוטושופ (במידת הצורך), את האיורים והאלמנטים המרכיבים את האינפוגרפיק הייתי יוצרת באילוסטרייטור ואת העימוד הסופי הייתי עושה באילוסטרייטור, או באינדיזיין – במידה והאינפוגרפיק שאני עובדת עליו מלווה ביחסית הרבה טקסט.

לסיכום, מצורפות מספר דוגמאות של עיצובי אינפוגרפיק מוצלחים של מעצבים שונים:

BBVA Infographic System by relajaelcoco studio

Space Junk – BBC Science Focus by Federica Fragapane

Renting & Salary Statistics by Natalie Zuieva

Key Workers–Migrants’ contribution to COVID-19 response by Federica Fragapane & Alex Piacentini

Surface to Sky – Annual Report by Maria Rodriguez

Do We Still Listen to Albums? By Valerio Pellegrini

OpenBiome Annual report 2016 by Maria Rodriguez

Madrid en Cifras 2020 by Romualdo Faura

דנה שטרנברג

מאת: דנה שטרנברג, מעצבת גרפית | מרצה בקורס אילוסטרייטור במכללה לשיווק דיגיטלי

נשמח לקבל מכם ביקורת!

אם התוכן תרם לכם ערך ותרצו לעזור לנו לקדם ולהפיץ אותו, אנחנו יותר נשמח מאוד(!) אם תעניקו ביקורת חיובית על האתר. איך אפשר לעשות את זה? הקליקו על כפתור הזהב להענקת ביקורת בגוגל:

5/5

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן >>

מוזמנים להוסיף את דעכתם למאמר לטובת דיון מעשיר;

תוכן עניינים

אודות המכללה לשיווק דיגיטלי;

המכללה לשיווק דיגיטלי מעניקה הכשרות מקצועיות בתחום השיווק הדיגיטלי בשיטה של לימודים מקוונים. ההכשרות שלנו כוללות לימודי בניית אתרים, קידום אתרים, פרסום בפייסבוק, עיצוב גרפי ועוד.

אהבתם את התוכן? אז בטוח שתאהבו גם את אלו;

איך להתאים פונט לעיצוב

איך להתאים פונט לעיצוב?

לטיפוגרפיה (אמנות סידור ועיצוב הטקסט) יש תפקיד מרכזי בהצלחה של פרויקט עיצובי. טיפוגרפיה יעילה היא כזו התורמת לייעול הקריאות, הנגישות והפונקציונליות של קומפוזיציה גרפית מסוימת.

מציורי מערות ועד עיצוב גרפי ב2024

תחום העיצוב הגרפי התפתח באופן רשמי עם המצאת הדפוס ב1440, אך השורשים של מהות התקשורת החזותית התחילו עוד מימי אנשי המערות. למעשה, ברגעים אלו בהם

סדנת עיצוב אתרים וחווית משתמש

6 מיתוסים על עיצוב גרפי

בשנים האחרונות תחום העיצוב הגרפי התפתח מאוד וההגדרה למינוח “עיצוב גרפי” התרחבה ונוספו לה אספקטים שונים. מרבית השינויים הינם מבורכים ובאופן טבעי, כשתחום מסוים מתרחב-

תודה שהצטרפת לרשימת הדיוור!

אם אהבת את התוכן, אני אשמח לקבל ממך פרגון על ידי מתן ביקורת חיובית שתסייע לי לשפר את חשיפת האתר בפני גולשים נוספים. זה יועיל לי מאוד 🙏

קורס שיווק דיגיטלי

ההרשמה לקורס שיווק דיגיטלי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

מחיר הקורסים 8,000 ש"ח

מחיר הקורס המשולב: 6,500 ש”ח בלבד!

למידע נוסף והרשמה יש ליצור קישור בטלפון או בוואטסאפ:

קורס עיצוב גרפי

ההרשמה לקורס עיצוב גרפי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

עקב המצב הכלכלי הקשה שנכפה על החברה הישראלית כולה, ההרשמות לכל הקורסים יוענקו במחיר מסובסד כל עוד המשבר נמשך.
למידע נוסף יש ליצור קשר באתר.

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן חוליאן... איך אפשר לעזור לך?