איך להתאים פונט לעיצוב?

לטיפוגרפיה (אמנות סידור ועיצוב הטקסט) יש תפקיד מרכזי בהצלחה של פרויקט עיצובי. טיפוגרפיה יעילה היא כזו התורמת לייעול הקריאות, הנגישות והפונקציונליות של קומפוזיציה גרפית מסוימת. מעבר לחשיבות האסתטית והמעשית, לפונט יש השפעה רבה על המסר אותו מבקש המעצב להעביר לצופה וכמו כן על האופי והאווירה של הנראות הכללית של העיצוב.

זו הסיבה שהתאמת פונט לטקסט היא שלב כל-כך חשוב וקריטי בתהליך עבודת העיצוב. לפניכם, 7 נקודות מפתח שכדאי לקחת בחשבון בתהליך התאמת פונט:

מיתוג Branding

הפונט אותו תבחרו, צריך לשקף את אופי המותג / עיצוב עליו אתם עובדים ולהוות חלק מאותה שפה אחידה המגדירה את הקו העיצובי של אותו המותג. לדוגמא, אם אתם מעצבים לוגו למשרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה, סביר להניח שתחפשו פונט המשדר רצינות ואמינות. לעומת זאת, בעבודה על פלייר לחוג יוגה לילדים, כנראה שתחפשו פונט המשדר רכות, קלילות או “משחקיות”. בכל אחד מהמקרים תצטרכו לוודא שהפונט מעביר את התחושה של המוצר/שירות שאותו גוף מוכר/מציע, באופן כזה שגם מבלי לקרוא את הטקסט עצמו- כבר ממבניות האותיות, הצופה יוכל להבין בקלות אם מדובר בתקשור של שפה רצינית, רשמית או שפה ילדותית, קלילה, הומוריסטית וכו..

קריאות Legibility

פונקציונליות בעיצוב היא פקטור מאוד מרכזי ולכן צריך לתת עליה את הדעת בכל בחירה עיצובית במהלך העבודה. לכן, גם בבחירת פונט, אין מקום להתפשרויות ונוחות הקריאה של הצופה צריכה להיות בראש מעיינינו. העין האנושית באופן טבעי מחפשת צורות פשוטות שהיא יכולה לזהות בקלות, כשצופה פוגש טקסט לא קריא כתוצאה משימוש בפונט לא ברור, שורות טקסט צפופות ללא ריווחים מספקים, או בחירת צבעים שגורמת לטקסט “להבלע” על גבי הרקע – ברוב המקרים הוא יתייאש מראש ולא ינסה להתעקב ולפענח מה כתוב מולו.

באותו ההקשר, חשוב לעשות את ההבחנה בין התאמת פונט לכותרת לבין טקסט רץ. בבואנו להתאים פונט המיועד לשימוש בכותרות, ישנה גמישות וניתן לשלב פונטים מסוגה יותר מעניינת ודקורטיבית כדי להוסיף לתחושה המסוימת אותה נחפש לעורר אצל הצופה. לדוגמא בעיצוב פוסטר להופעה, אפשרי ואף רצוי לשלב פונטים מסוג “אות ראווה” או “אות כותרת” (מדובר בגופנים המותאמים לעימוד מילים בודדות וכותרות מפאת צורתם המושכת, המיועדת להעברת מסר גרפי ברור ומעניין). עם זאת, במידה ובהמשך הפוסטר מופיעה אינפורמציה חשובה כגון מקום ותאריך ההופעה או לחילופין טקסט ארוך יותר (כמו בפלייר אינפורמטיבי), רצוי לבחור בפונטים המיועדים לקריאה של טקסט מרובה, כמו “אות ספר” (פונטים יעודיים לקריאה ממושכת של ספרים או מגזינים) או “אות טקסט” (גופנים המתאימים לגושי טקסט קצרים יחסית, מדובר בפונטים השומרים על קריאות ובכך לא מעייפים את העין אך עדיין בעלי אופי עיצובי הגורם לעניין גרפי).

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון, הוא את ההבדל בין הופעת פונטים במדיות דיגיטליות לבין תצוגת פונטים בחומרים מודפסים. ישנם פונטים הנראים טוב על גבי מסכים אבל פחות כטקסט מודפס. לכן, מאוד חשוב לעשות בדיקת דפוס; לדוגמא בעבודה על עיצוב כרטיס ביקור, מומלץ למקם את הכרטיס על דף A4, לנסות מספר פונטים שאתם מתלבטים לגביהם ובמספר גדלים שונים, ולשלוח להדפסה לפני שאתם שולחים את הקובץ הסופי ללקוח/ה. בעיצוב לדיגיטל, הניסיון יעשה ע”י פתיחת העיצוב בכמה שיותר פורמטים (פלאפון, לפטופ, מחשב נייח, טאבלט..). במקרים בהם עבודת העיצוב מצריכה בחירת פונט אחיד לחומרים מודפסים ודיגיטלים, הפונט יצטרך לתת מענה על כל הפונקציות השונות ולהיות פונט המתאים לקריאה גם בהצגה דיגיטלית וגם בחומרים מודפסים.

סאנס סריף או סריף Serif vs Sans

ישנם מספר סיווגים לסגנונות פונטים, אחד מהמוכרים ביותר הוא פונט סריף לעומת פונט סאנס סריף. כדי לדעת איזה סגנון מתאים לעיצוב מסוים, צריך תחילה להבין את משמעות הסיווגים האלו.

סריף (Serif)  מסמל קטגוריית פונטים המתאפיינים בסיומות שפיציות של האות ועובי משתנה. נפוץ מאוד כפונט להדפסת ספרים. הסברה היא שגופנים בעלי תגים (סריפים) נוחים יותר לקריאה מפני שצורת התגים משמשת כמעין נקודות המובילות את עין הקורא קדימה ובכך תורמות לקצב ושטף הקריאה.

סאנס סריף (Sans Serif) גופנים ללא סיומות שפיציות (סאנס בצרפתית=ללא), לרוב בעלי עובי אות אחיד ומראה גאומטרי מובהק ופשוט. נפוצים לשימוש בכותרות, קטעי טקסט קצרים וטקסט המוצג דיגיטלית.

אחרי שאתם יודעים להבחין בין 2 סוגי הפונטים האלו, תוכלו להשתמש בהבנה הזו כדי לבחור בצורה נכונה ומקצועית יותר את הפונט הדרוש לעבודת עיצוב מסוימת. מעבר לבחירת הפונט לפי אורך הטקסט, חשוב גם לקחת בחשבון מי קהל היעד של אותו עיצוב: האם הצופה הפוטנציאלי הוא מבוגרים או ילדים? האם הטקסט צריך לשדר רצינות או משחקיות? מודרניות או מסורתיות?.. יש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון במקביל; לדוגמא, פונטים מסוגת סריף נתפסים כפונטים המתאימים לגושי טקסט ארוכים אך עם זאת – הם נוטים לייצר תחושה של טקסט יחסית מיושן. לכן, יש מקרים בהם הבחירה הנכונה תהיה בפונט סאנס סריף המשדר מודרניות, למרות שעבודת הטיפוגרפיה היא על טקסט המצריך קריאה ממושכת.

משפחת פונטים Typeface

ישנם פונטים המעוצבים במסגרת “משפחת פונטים” – סט כזה יכול להיות מורכב מסגנון צר ורחב של אותו הפונט, משקלים שונים, ואפילו משפחות המגיעות עם גירסא עברית ואנגלית של הפונט (לדוגמא פונט Heebo, פונט חינמי מבית גוגל פונטס – מגיע במספר משקלים והוא דו-לשוני).

בהתאמת פונט לעיצוב, חשוב לדעת מראש האם יש צורך במשפחת פונטים רחבה שתענה על צורך גדול יותר – בעיצוב למיתוג של חברה בין-לאומית לדוגמא, כדאי לבחור פונט דו-לשוני כך שתהיה התאמה ויזואלית בין חומרי החברה שיופיעו בעברית ואלו שיופיעו באנגלית. במקרים אחרים, כמו בעיצוב מגזין שהטיפוגרפיה בו מורכבת מהרבה כותרות, תתי כותרות וטקסט רץ, כדאי יהיה לבחור משפחת פונטים הכוללת מספר משקלים שונים (פונט דק/מדיום/בולד..) כדי להצליח לייצר טיפוגרפיה היררכית ברורה ואחידה.

בחירת פונט ראשי

בעיצובים מסוימים עולה הצורך בבחירה של יותר מפונט אחד לעיצוב, במקרים כאלו- תתחילו קודם מבחירת הפונט הראשי לעיצוב ולאחר מכן תתאימו פונטים נוספים לפי הצורך. כך, סגנון הפונט הראשי יהיה הקו המנחה לבחירת הפונטים הבאים.

חשוב לשים לב- כדי לשמור על מראה מקצועי ואחיד, מומלץ לעבוד עם מקסימום 2-3 פונטים על עיצוב מסוים, רק בעיצובים מאוד ספציפיים ונישתיים (כמו עיצוב כרזה טיפוגרפית) תהיה לגיטימציה לעשות שימוש ביותר מ-3 פונטים.

ניגודיות משלימה Complementary Contrast

במקרים בהם עולה הצורך בפונט נוסף, עדיף לשחק עם משקלים שונים של אותו הפונט ולהמנע מחוסר אחידות בהוספת פונטים מיותרים. עם זאת, כפי שציינתי, ישנם עיצובים בהם השימוש ביותר מפונט אחד, הוא בלתי נמנע. כמו בכל בחירה עיצובית, גם במקרה כזה, צריך שיהיה היגיון לבחירה; לכן הפונטים הנבחרים צריכים להיות שונים אחד מהשני, לא יהיה היגיוני להתאים בעיצוב 2 פונטים העונים על אותו הצורך (לדוגמא שימוש ב-2 פונטים מאותו סיווג סגנוני – אות ספר / כותרת וכו..).

הדבר הנכון לעשות יהיה לבחור פונטים מנוגדים בסיגנונם. הניגודיות יוצרת איזון; לדוגמא במקרה בו מופיע כותרת בפונט ראווה עגול – הטקסט המשלים יהיה גאומטרי ונקי (סאנס סריף).

בולטות Boldness

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון בבחירת פונט לעיצוב, היא מידת הבולטות של הפונט ביחס לשאר האלמנטים בקומפוזיציה. במידה ואותו העיצוב בנוי מאיורים ווקטורים לדוגמא, נצטרך לקחת בחשבון את משקל הטקסט אל מול האיורים ולהתאים פונט שיהיה בולט מספיק ויתפוס תשומת לב מספקת.

יש הבדל גדול בין עבודת טיפוגרפיה על עיצוב המשולב איורים כמו בדוגמא הקודמת, לבין עבודת טיפוגרפיה על גבי קומפוזיציה שהטקסט הוא זה שמנחה את העיצוב ונמצא במרכזו.

כלומר, בבואנו לבחור פונט, נצטרך לשים לב למערכת היחסים הנוצרת בין הטקסט לבין שאר האלמנטים העיצוביים המרכיבים את הנראות הכוללת. טקסט בעיצוב צריך “להחזיק” את עצמו ולהיות בעל נוכחות כך שהוא לא יראה כמו אלמנט “תלוש” בתוך הקומפוזיציה. זכרו שתפקידנו לעזור להוביל את עין הצופה לעבר האינפורמציה החשובה ביותר על גבי העיצוב.

אתרים לרכישת פונטים בעברית:

אתרים להורדת פונטיים חינמיים בעברית:

דנה שטרנברג

מאת: דנה שטרנברג, מעצבת גרפית | מרצה בקורס אילוסטרייטור במכללה לשיווק דיגיטלי

נשמח לקבל מכם ביקורת!

אם התוכן תרם לכם ערך ותרצו לעזור לנו לקדם ולהפיץ אותו, אנחנו יותר נשמח מאוד(!) אם תעניקו ביקורת חיובית על האתר. איך אפשר לעשות את זה? הקליקו על כפתור הזהב להענקת ביקורת בגוגל:

5/5

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן >>

מוזמנים להוסיף את דעכתם למאמר לטובת דיון מעשיר;

תוכן עניינים

אודות המכללה לשיווק דיגיטלי;

המכללה לשיווק דיגיטלי מעניקה הכשרות מקצועיות בתחום השיווק הדיגיטלי בשיטה של לימודים מקוונים. ההכשרות שלנו כוללות לימודי בניית אתרים, קידום אתרים, פרסום בפייסבוק, עיצוב גרפי ועוד.

אהבתם את התוכן? אז בטוח שתאהבו גם את אלו;

מדריך לתכנון ועיצוב אינפוגרפיקה

במאמר הבא אני אסביר מה זה בכלל אינפוגרפיק, באילו מקרים כדאי לשלב מאפיינים אינפוגרפיים בעבודות עיצוב ואסקור את השלבים הנדרשים לתכנון ועיצוב אינפוגרפיק. מה זה

מציורי מערות ועד עיצוב גרפי ב2024

תחום העיצוב הגרפי התפתח באופן רשמי עם המצאת הדפוס ב1440, אך השורשים של מהות התקשורת החזותית התחילו עוד מימי אנשי המערות. למעשה, ברגעים אלו בהם

סדנת עיצוב אתרים וחווית משתמש

6 מיתוסים על עיצוב גרפי

בשנים האחרונות תחום העיצוב הגרפי התפתח מאוד וההגדרה למינוח “עיצוב גרפי” התרחבה ונוספו לה אספקטים שונים. מרבית השינויים הינם מבורכים ובאופן טבעי, כשתחום מסוים מתרחב-

תודה שהצטרפת לרשימת הדיוור!

אם אהבת את התוכן, אני אשמח לקבל ממך פרגון על ידי מתן ביקורת חיובית שתסייע לי לשפר את חשיפת האתר בפני גולשים נוספים. זה יועיל לי מאוד 🙏

קורס שיווק דיגיטלי

ההרשמה לקורס שיווק דיגיטלי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

מחיר הקורסים 8,000 ש"ח

מחיר הקורס המשולב: 6,500 ש”ח בלבד!

למידע נוסף והרשמה יש ליצור קישור בטלפון או בוואטסאפ:

קורס עיצוב גרפי

ההרשמה לקורס עיצוב גרפי מעניקה גישה משולבת להכשרות המתקדמות של:

עקב המצב הכלכלי הקשה שנכפה על החברה הישראלית כולה, ההרשמות לכל הקורסים יוענקו במחיר מסובסד כל עוד המשבר נמשך.
למידע נוסף יש ליצור קשר באתר.

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן חוליאן... איך אפשר לעזור לך?