אפיון אתר הוא השלב הראשון בתהליך של פיתוח האתר. התפקיד שלו מתחלק לשתיים:
צד הלקוח: בעת כתיבת מסמך האפיון, הלקוח מקבל את ההזדמנות לפרט בפני חברת בניית האתרים את החזון שלו בנוגע לנראות האתר, היישומים שלו, תפקידו, קהל היעד שאליו הוא מכוון והצרכים שהוא אמור למלא.
צד הפיתוח: מסמך אפיון האתר משמש את חברת הפיתוח בכמה שלבים, החל מהבנה של מורכבות הפרויקט, דרך הטכנולוגיה שהם נדרשים ליישם ועד לגיבוש הצעת מחיר.
מסמך האפיון אחראי על תיאום הציפיות בין הספק ללקוח כשהוא מתייחס בעיקר לנראות האתר, היררכיית התוכן שלו ופירוט פונקציות מורכבות. לאחר שמסמך אפיון ממומש, חברת בניית האתרים יכולה לבסס הצעת מחיר הנגזרת ממורכבות הפרויקט ולהגישה ללקוח.
מה כולל מסמך אפיון אתר?
לא קיימים כללים מוגדרים שמחייבים צורה כלשהי למסמך אפיון אתר כדי שהוא יחשב כראוי. מסמך אפיון האתר צריך לשמש את חברת פיתוח האתר כדי להבין בצורה הנכונה ביותר מה הלקוח מבקש מהם ואיך לתכנן ולתמחר נכון את האתר. אז איזה נושאים למשל צריכים לעלות במסמך האפיון?
הצעות לבניית מסמך אפיון אתרים
בגלל שאפיון האתר הוא החלק הראשון בתהליך בניית האתר, הוא מתמקם בחלק מאוד רגיש – בדיוק בתפר שבין פניית הלקוח לחברה לבין הגשת הצעת המחיר. בשלב הזה, הלקוח בוחן את הספק לצד ספקים אחרים, והסבלנות שלו רופפת במיוחד.
סביר להניח שהדברים הראשונים שהלקוח יבקש מכם הוא תיק עבודות והצעת מחיר. עם תיק העבודות אין בעיה, אך כאמור – הצעת המחיר הרי נגזרת מאפיון האתר (אי אפשר לתמחר בניית אתר מבלי להבין את אופי הפרויקט), אז כאן אנחנו נכנסים לאזור מסוכן.
יצא לי לראות באופן אישי מסמכי אפיון בעלי 15 עמודים של שאלות(!) שזה המון בירוקרטיה. מסמך כזה ארוך מבקש לדלות את הפרטים הכי קטנים שצפויים לעלות באתר והוא באמת מתאים ללקוחות גדולים מאוד. אך לקוחות קטנים ובינוניים הם חסרי זמן או יכולת ריכוז וצריך להיות איתם עדינים יותר. אז איך אפשר לשאול את השאלות הנכונות מבלי להטריד יותר מדי את הלקוח הפוטנציאלי?
השאלות שצריך לשאול במסמך האפיון
את השאלות צריכים להרכיב הצוות של פיתוח האתר שכולל את המפתח, איש ה-SEO והגרפיקאי. לכל אחד מהם יש תפקיד משמעותי בהרמת הפרויקט ועל כן, הם צריכים לתת את הדעת כבר בשלב האפיון.
הדברים שיעניינו את המפתח:
- האם האתר יבוסס על תבנית או עיצוב מותאם אישית?
- האם האתר הוא אתר תדמית, בלוג או חנות אינטרנטית?
- האם האתר מכיל פונקציות מיוחדות כמו מספר שפות, שדות מותאמים אישית, מערכות סליקה ועוד.
הדברים שיעניינו את המעצב הגרפי:
- איך נראה הלוגו של העסק (כל צבעי האתר נמשכים ממנו)?
- מי קהל היעד שלו?
- במידה והאתר יבנה בהתאמה אישית, איזה סגנון אתרים אחרים אהבתם?
דברים שיעניינו את מנהל ה-SEO:
- מה השירותים שהאתר מציע?
- מה הקטגוריות שהאתר צפוי להכיל?
- מי הקולגות / מתחרים מובילים של העסק?
בסה”כ, ברגע שהצוות מגבש את הנושאים החשובים לו, ניתן לרכז את כל הסוגיות ביחד וליצור מסמך אפיון פשוט ולא מעייף יותר מדי.
מסמכי אפיון הם משהו שמתפתח כל הזמן בהתאם לרמה של חברת הפיתוח, נסיון שהיא צברה וזה למעשה מסמך שהתגלגל מספר רב של פעמים ועבר מספר וריאציות.
מסמך אפיון לדוגמה
יצרנו מסמך כזה שמשרת אותנו כיום. תוכלו להוריד אותו בלחיצה כאן וליהנות ממנו. כמובן שלכל מסמך אפיון יש מקום לשיפור. נשמח לקבל עליו ביקורת. הנושא המרכזי ששמנו עליו את הדגש בעת כתיבת מסמך אפיון זה הוא פשטות ויכולת מילוי מהירה שלו לצורך גיבוש הצעת מחיר נכונה