הקדמה: איזו בעיה יש בדוחות של גוגל אנליטיקס אשר מצריכה שימוש ב-UTM?
אנחנו עושים שימוש בגוגל אנליטיקס כדי לנתח דוחות אודות ביצועי האתר והקמפיינים שלנו. הדו”ח העיקרי שאנשי שיווק דיגיטלי משתמשים בו הוא דו”ח צירוף המשתמשים >> כלל התנועה >> מקור / אמצעי הגעה לאתר.
תחת דו”ח זה אנחנו נראה מהו מקור התנועה לאתר, כמה מבקרים הגיעו ממקור זה ומה הם ביצעו באתר. מקורות התנועה הם מגוונים’ החל גוגל אורגני, דרך קמפיינים ממומנים בגוגל, ועד לתנועה שמגיע מפייסבוק. עד כאן הכל מצויין – אבל הבעיה מתחילה כאשר ערוץ מסוים מפנה לאתר שלנו משתמשים דרך הרבה מאוד מקורות. הדוגמה הכי קלאסית היא קמפיינים ממומנים בפייסבוק.
כאשר אנחנו מנהלים קמפיינים בפייסבוק, אנחנו לרוב נריץ במקביל מספר קמפיינים, פילוחים ומודעות (או כי יש מספר מטרות או כי אנחנו נבצע A/B Testing). בסופו של דבר, כל מודעה שמופיעה בפני המשתמשים היא מקור תנועה בעצמה. על כן, לאור מגוון מקורות התנועה (מפילוחים או מויז’ואלים שונים) – ההתנהגות של המשתמשים המגיעים ממקורות אלו היא שונה.
לצורך העניין, נניח שבקמפיין אחד מריצים שתי מודעות לטובת A/B Testing. המודעות יהיו שונות ברמה הויז’ואלית שלהן (עיצובים שונים, אולי אפילו טקסט שונה) וסביר להניח שלאור ההבדל, גם הביצועים שלהן יהיו שונים (הרי זה הרעיון של A/B Testing). אז מה בעצם הבעיה? כל עוד אנחנו לא נעשה שימוש -UTM, יהיה “מיקס” של מקורות התנועה שהגיע מפייסבוק ובדוחות התנועה שלש גוגל אנליטיקס אנחנו נוכל להתרשם רק ממקור כללי אחד בשם facebook referral. ככה זה יראה:
אז במידה ובמסגרת האופטימיזציה של האתר שלכם אתם מבצעים בקרה דרך גוגל אנליטיקס, אתם לא תוכלו להבדיל בין הביצועים של המודעות השונות שהביאו תנועה מפייסבוק. האופטימיזציה היחידה שתוכלו לעשות היא מתוך הממשק של פייסבוק (מנהל המודעות), שזו בעיה שכן פייסבוק מעניקה לעצמה קרדית כפול – גם עבור המרות מן המניין וגם לו המרה הוגשמה במסגרת חלון הזמן שלה (המרה עקיפה). זה אפשרי, אבל יותר חובבני מלבצע את האופטימיזציה דרך גוגל אנליטיקס.
UTM: מאפשר לצבוע כל קישור, מכל מקור תנועה, וליצור לו הבדלה בדוחות של גוגל אנליטיקס
בדיוק בשביל לטפל בבעיה הזו, אנחנו יכולים לעשות שימוש ב-UTM, הכלי לבציעת קישורים והענקת שם ייחודי לכל מקור תנועה.
***הערה: אין להשתמש בקידוד UTM מקמפיינים של גוגל אדס***
על מנת להשתמש בו, יש לגשת לכתובת זו: https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/ וזה הכלי שיפתח בפניכם:
הדרכה לשימוש ב-UTM
בחלון של website URL עליכם להזין את הקישור של הדף שאליו אתם רוצים לקשר את המודעה. זה יכול להיות עמוד הבית או כל עמוד אחר. אם המחרוזת של עמוד הנחיתה היא בעברית, אז אתם תראו סימנים מוזרים בסגנון
d7%9b%d7%9c%d7%99-%d7%9c%d7%a6%d
אבל זה בסדר גמור (הדפדפן מסתבך עם תרגום המחרוזת שכתובת בעברית ובכל זאת הוא יודעה להסתדר איתה)
campaign ID – אפשר לדלג
campaign source – רשמו את הערוץ שממנו תצא המודעה. לדוגמה: facebook, mail-marketing, אינסטגרם וכו’
campaign medium – רשמו את הערך שאתם רוצים שיופיע בגוגל אנליטיקס. אני ממליץ שהערך הזה יסביר באופן הברור ביותר מי הפילוח ובאיזו מודעה מדובר + תאריך עלייה לאוויר + קרדיט לאיש הקידום כדי שידעו מי ביצע את העבודה. לצורך העניין, אם אני מבקש לטרגט קהלי רימרקטינג ומדובר במודעה A מתוך כמה מודעות, אז אני אקודד זאת כך:
01.01.2022 | חוליאן טרומפר | רימרקטינג כל האתר | מודעה A
שימו לב 1: שאני השתמשתי בהפרדה (|) משיקולי נוחות. אתם מוזמנים לעשות את זה גם או לוותר על זה.
שימו לב 2: כתבתי הכל בעברית. כן כן.. תקין לחלוטין. ככה זה יופיע בפועל בגוגל אנליטיקס.
campaign name – תעתיקו את כל מה שכתבתם ב-campaign medium ותדביקו גם כאן.
על כל היתר אפשר לוותר. ככה זה יראה:
הקישור המקודד שקיבלתם לאחר הקידוד UTM
UTM תיצור לכם בזמן אמת ובאופן אוטומטי את הקישור הצבוע. גללו את המסך למטה ואתר תראו אותו. בגלל השימוש בעברית + עצם זה שכתובת ה-URL מכילה מחרוזות בעברית, אז שוב אפשר לראות שהקישור נראה “מצ’וקמק” סטייל כזה:
d7%9b%d7%9c%d7%99-%d7%9c%d7%a6%d
אבל שוב, זה תקין לחלוטין. אך עם זאת, במידה וזה מציק לכם בעין – תוכלו לבקש לקצר אותו דרך ממשק לקיצור כתובות URL באופן אוטומטי בהקלקה על הכפתור שסימנתי כאן:
זה הכל! יש לכם קישור מקודד. כדי לבדוק אם הוא עובד, תוכלו פשוט להעתיק אותו ולהדביק אותו בדפדפן ובעצם לגלוש באתר שלכם דרכו. במקביל, גשו לגוגל אנליטיקס >> דו”ח זמן אמת >> מקור תנועה ותראו שאתם ממש מזהים את הקישור המקודד שלכם. זה יראה ככה:
כעת תרגישו חופשי לפרסם את הקישורים שלכם איפה שתרצו. בדוחות התנועה לאתר אתם תדעו להבדיל מצויין בין כל מקור ומקור, אפילו אם מדובר במקורות שהגיעו מאותו הערוץ. בהצלחה!