הרבה פעמים שואלים אותי מה ההבדל בין עמוד נחיתה לכרטיס ביקור דיגיטלי? או מה ההבדל בין אתר תדמית למיניסייט? המאמר הבא יעשה סדר ויקטלג באופן פשוט את סוגי הנכסים הדיגיטליים העומדים לרשותכם + טווחי מחירים עבור כל סוג נכס.
אז קודם כל ברוכים למאמר שמופיע באחד העמודים באתר שלי. אבל אולי בכלל צריך לברך אתכם על כך שהגעתם לאחד מעמודי הנחיתה באתר? בואו נבין מה זה מה.
נכסים דיגטליים
לכל אותם סוגי אתרים שציינתי עד כה הם נכסים דיגיטליים. מה זה אומר? המשמעות היא שאותם מסגרות (עומדי נחיתה, אתרי תדמית וכו’) אמורים לשמש אתכם לפי הצורך שלשמם הם נוצרו מלכתחילה ולשרת את האינטרסים העסקיים שלכם (גיוס לקוחות חדשים, מכירת מוצרים, הרשמה מנויים או כל יעד / מניע שרלוונטי לעסק שלכם). לחלק מהנכסים הדיגיטליים יש משמעות זהה לחלוטין אך עם שם שונה (השוני בשם הוא מהלך שיווקי בלבד), ולאחרים יש תכלית ואפיון ייחודיים להם.
הקלאסי ביותר - עמוד נחיתה
הביטוי עמוד נחיתה יוצר מעט בלבול בלקסיקון יומיומי שלנו. הסיבה: עמוד נחיתה “לפי הספר” (זאת אומרת – לפי ההגדרה התכליתית שלו) שונה במשמעות ממה שבדרך כלל אנשים מתכוונים אליו כשהם אומרים “עמוד נחיתה”.
מה זה עמוד נחיתה לפי הספר?
עמוד נחיתה הוא הדף שאליו משתמשים מגיעים לראשונה לאחר שנחשפו למודעה שלכם והקליקו עלייה. הצגת המודעה יכולה להיות מחיפוש אורגני בגוגל או ככתובת היעד של קמפיין פרסומי ממומן. עמוד נחיתה הוא למעשה חלק מהאתר ועל כן הוא לא מצריך דומיין ייחודי משלו (כתובת אתר). הוא לא זקוק לדומיין ייחודי משלו מכיוון שלכל עמוד באתר יש כתובת ראשית {{TLD (Top-Level Domain) + Label 1}} + {{Path}} ראו דוגמה כאן:
TLD: זו סיומת האתר כמו co.il ,com ,org.il וכו’.
Label 1: זה השם שבחרתם, כמו mako, rotter, walla וכו’.
Path: זו כתובת ה-URL הייחודית של עמוד הנחיתה כמו /קורס-בניית-אתרים/julian.org.il, /קורס-קידום-אתרים/julian.org.il וכו’.
מה זה עמוד נחיתה עם המשמעות היומיומית?
עמוד נחיתה כפי שבדרך כלל מתכוונים אליו מתייחס לעמוד שלא מכיל את החלקים Header & Footer (החלק העליון והחלק התחתון של האתר שמלווה את כל העמודים באתר ובדרך כלל מכילים את הלוגו של האתר, תפריט ניווט, אייקונים של רשתות חברתיות וכו’). בגלל שעמוד זה לא מכיל Header & Footer אז המבנה ההיררכי שלו לא סטנדרטי והוא פחות מתאים לקידום אורגני ועל כן הוא נפוץ בעיקר ככתובת היעד של קמפיינים ממומנים בפייסבוק או גוגל. הרצון להימנע מחלקים אלו הוא כדי לרכז את הגולשים במסר השיווקי בלבד, בלי לאפשר להם “להתפתות” לטייל בעמודים אחרים באתר (*אני אישית לא מבין את הראייה האסטרטגית הזו ולדעתי היא פשוט טעות מיסודה – כי אם מישהו מתלבט אם לקחת את השירות שלכם, הוא ככל הנראה ירצה לחקור אתכם מעט על ידי שיטוט באתר שלכם ואני לא רואה בזה משהו רע).
במידה ואתם תתבקשו לפתח נכס כזה ללקוח, סביר להניח גם שעמוד הנחיתה לא יהיה מקושר לאתר מקור (כמו בעמוד הנחיתה לפי הספר) ובמקרה כזה – אתם תצטרו לספק גם כתובת דומיין ייחודית משלו, למשל: LandingPage.co.il
אך שימו לב – עוד תפנית בעלילה: במידה ויש אתר מקור, אך הלקוח לא רוצה שעמוד הנחיתה יכיל Path – אתם תוכלו לספק לו עמוד נחיתה עם Sub-Domain. סאב דומיין זו הוספה של Label 2 לכתובת האתר וכך אפשר להגיש כתובת ייחודית לעמוד הנחיתה ללא Path. לדוגמה: lp.julian.org.il
האם יש ל-Label 2 יתרון כלשהו על כתובת Path? לא.
- מחיר של עמוד נחיתה: נע לרוב בין 5,000 – 1,000 ש”ח והוא תלוי באפיון.
- הייעוד העיקרי של עמוד נחיתה: גיוס לידים.
- על מה צריך להתעקש בעת פיתוח עמוד נחיתה: מסר ברור, נראות נעימה ורספונסיביות (התאמה למובייל ונייחים).
הכוכב העולה - כרטיס ביקור דיגיטלי
כרטיס ביקור דיגיטלי הוא עמוד נחיתה במשמעות היומיומית שלו אך עם מספר שינויים:
- לרוב – כרטיסי הביקור לא יהיו מותאמים אישית והם יגיעו כחלק מתבנית מוכנה. לא שזה רע – פשוט לא תהיה שליטה מעבר לצבעים, תמונת פרופיל, מידע אישי ודברים מהסוג הזה.
- להבדיל מעמודי נחיתה – כרטיס ביקור דיגיטלי לא מיועד להגדלת מספר ההמרות, ועל כן הוא לא יכלול תוכן הקורא לפעולה.
- כפועל יוצא מסעיף 2 – הוא לא יכלול חיבור לגוגל אנליטיקס ולא יוטמעו בו פיקסלים ותגים לטובת שיווק דיגיטלי.
- סביר להניח שהכרטיס לא יכיל כתובת דומיין ייחודית משלו והוא יהיה חלק מאתר אם (TLD + Label 1).
זו הסיבה שזה בדיוק אותו הדבר כמו עמוד נחיתה (ואפילו פחות מוצלח):
כרטיס ביקור דיגיטלי |
| עמוד נחיתה |
|
עמוד 1 | V | עמוד 1 | V |
אין Header & Footer | V | אין Header & Footer | V |
אפשר לשתף דרכו איש קשר | V | אפשר לשתף דרכו איש קשר | — |
כתובת דומיין יחודית | X | כתובת דומיין יחודית | V |
רספונסיבי | X | רספונסיבי | V |
התאמה אישית | X | התאמה אישית | V |
שיווק דיגיטלי | X | שיווק דיגיטלי | V |
- מחיר של כרטיס ביקור דיגיטלי: נע לרוב בין 500-1000 ש”ח והוא תלוי באפיון.
- הייעוד העיקרי של כרטיס ביקור דיגיטלי: מיתוג ושמירת איש קשר.
- על מה צריך להתעקש בעת פיתוח כרטיס ביקור דיגיטלי: כפתורי שיתוף, כפתור שמירת איש קשר (vCard).
אחרי שתיצרו את ה-vCard, תייצאו את איש הקשר למחשב שלכם:
השלב הבא הוא לעלות את הקובץ לספריית המדיה של וורדפרס, אבל תהיה לכם בעיה של אי הצלחה בגלל הגנה אוטומטית של וורדפרס. כדי לאשר את העלאת vCard, אתם צריכים להוסיף את קטע הקוד הבא לתיקיית ה- function.php (של התבנית הפעילה):
function _thz_enable_vcard_upload( $mime_types ){ $mime_types['vcf'] = 'text/vcard'; $mime_types['vcard'] = 'text/vcard'; return $mime_types; } add_filter('upload_mimes', '_thz_enable_vcard_upload' );
כעת תוכלו לעלות את הקובץ בלי בעיה. שימו את הקישור שלו (שתיקחו מסיפריית המדיה) לכפתור או אייקון שמסמל הורדת איש קשר.
הלא ברור - מיניסייט
כששואלים אותי על מיניסייט (אתר קטן) – לא תמיד ברור לי למה הם מתכוונים. כשביקשו ממני לראשונה הצעת מחיר לבניית מיניסייט, חשבתי שרוצים ממני אתר תדמית שהוא פשוט אתר קטן (ז”א – שיערתי שמבקשים ממני לבנות אתר עם 5-6 עמודים). אבל זו אף פעם לא באמת היית הכוונה.
כשלידים חדשים פנו אלי בבקשה לפיתוח מיניסייט – כולם התכוונו לעמוד נחיתה שמכיל תפריט – שהקלקה על עמודי התפריט תוביל אותם בגלילה לאזור אחר באותו העמוד. על כן – מיניסייט הוא למעשה אתר OnePage – אתר של עמוד אחד. לעומת עמוד נחיתה קלאסי, הנכס הזה כן מכיל Header & Footer אך הוא לא מכיל יותר מעמוד 1. ב-Header אכן יוצב תפריט ניווט אך הקישורים שלו לא מובילים לעמודים אחרים, אלא לאזורים אחרי בעמוד המדובר (באמצעות קישור עוגן). הוא יכיל דומיין ייחודי משלו שכן הוא נכנס לכל דבר ועניין.
- מחיר של מיניסייט / אתר OnePage: נע לרוב בין 7,500 – 5,000 ש”ח והוא תלוי באפיון.
- הייעוד העיקרי של מיניסייט / אתר OnePage: מיתוג וגיוס לידים.
- על מה צריך להתעקש בעת פיתוח מיניסייט / אתר OnePage: משפך שיווקי נכון, נראות נעימה ורספונסיביות.
המבוקש ביותר - אתר תדמית
אתר תדמיתי הוא אתר אינטרנט מרובה עמודים, בעל Header & Footer ודומיין משלו. כל עמוד (פרט לעמוד הבית) מכיל Path כחלק מה-URL וכל כתובת כזו מייצגת עמוד אחר באתר. אתרי תדמית עונים על צורך מיתוגי של עסק (הייצוג הדיגיטלי שלו) והם מכילים מידע אודות העסק והשירותים השונים שהוא מספק. להבדיל מעמודי הנחיתה והמיניסייטים, בהם הנכס לא מתבקש להכיל מידע רב (אך כן מסרים שיווקיים ומידע נוסף ניתן טלפונים / מייל מידע נוסף) – באתר תדמית התוכן הוא המסר המרכזי ואתרי תדמית צריכים להכיל את מיטב התוכן, באופן מפורט וכזה שלא ישאיר קצוות וסימני שאלה מצד הלקוח בכל הנוגע למהות העסק והשירות.
מכיוון שאתרי תדמית הם נכס לטווח ארוך ומרובי תוכן, ולא משהו שעושים כחלק מקמפיין נקודתי כמו עמודי נחיתה או מיניסייטים, מומלץ לתת דגש על התאמת האתר לגוגל לטובת קידום אורגני עתידי. התהליך הזה משתלב כחלק מתהליך האפיון. דגשים לדוגמה: מבנה קטגורי נכון שנבנה לאחר מחקר מילות מפתח, ליישם כתובות URL ידידויות, ליישם Title & Description נכונים ועוד. מידע נוסף על קידום אתרים אורגני.
- מחיר של אתר תדמית: נע לרוב בין 15,000 – 8,000 ש”ח והוא תלוי באפיון.
- הייעוד העיקרי של אתר תדמית: מיתוג וגיוס לידים.
- על מה צריך להתעקש בעת פיתוח אתר תדמית: תשתית SEO, אפיון מעמיק, נראות נעימה ורספונסיביות.
החלום של רבים מאיתנו - אתר סחר eCommerce
אתרי סחר מאפשרים לנו לפרוץ את הגבולות הגאוגרפיים של החנות שלנו ולהתחיל למכור מוצרים אונליין בכל רחבי העולם (או לפחות למקומות שהדואר מגיע אליהם או המקומות שאנחנו שואפים למכור בהם). אתרי סחר מאפשרים לנו להציג קטלוג מוצרים לפי קטגוריות וכן גם לפלטר תצוגה לפי משתנים כמו מחיר לפריט.
אתרי סחר הרבה יותר כבדים מאתרי תדמית ולכן יש צורך לשים לב לדגש הבא: בשל ריבוי התכנים שיהיו בו (עמודי מוצר) וריבוי התוספים שהוא יכיל לטובת הפיתוח שלו – יש לקחת בחשבון ששרת עם נפח אחסון דל לא יספק את העבודה. אתרי סחר צריכים להתאחסן מראש בשרתי VPS (פרטיים) ולא בשרת שיתופי.
בנוסף לכך – תהליך הפיתוח מצריך שימוש בתוספי פרימיום רבים כדי לשדרג משמעותית את המבנה הבסיסי של אתר הסחר (ולא משנה אם הוא נבנה ב-WordPress, Magento או shopify). לדוגמה, בפיתוח אתר סחר ב-WordPress יש צורך לעשות שימוש ב-WooCommerce שהוא חינמי לחלוטין. אבל כדי לפתח לכדי אתר סחר שיאפשר חווית משתמש מיטבית + שיווק דיגיטלי יעיל, יש צורך להשתמש במספר תוספי פרימיום כמו אפשרויות מגה מניו, תצוגת וריאציות מתקדמת, התאמה אישית של עמודי חנות ועוד.
עבור אתרי סחר צריך ליצור קשר גם עם ספקים צד ג’ שלא קשורים לפיתוח האתר וחייבים לקחת אותם בחשבון (בנוסף לשרת שציינתי קודם). למשל: עו”ד שייצור תקנון אתר, ספק מסוף סליקה ושליחת קבלות, כוח אדם לאריזה, חברת שילוח מוצרים לבית הלקוח ומערכת לניהול לקוחות (CRM). כל הדברים האלו עולים כסף ורובם גם בתשלום חודשי / שנתי.
- מחיר של אתר סחר: נע לרוב בין 50,000 – 20,000 ש”ח והוא תלוי באפיון.
- הייעוד העיקרי של אתר סחר: מכירות Online.
- על מה צריך להתעקש בעת פיתוח אתר חסר: תשתית שיווק דיגיטלי, אפיון מעמיק, נראות נעימה ורספונסיביות.
תופס תאוצה - אתרי מנויים
אתרי מנויים / אתרי קורסים (כמו האתר הזה ) מאפשרים למכור צפייה בתוכן. אתר מנויים נדרש להגן על תוכן ולהעניק גישה אישית למנויים לפי רמות (Levels). הכוונה ברמות נוגעת לשאלה איזה תוכן המנוי רכש? (למשל – באתר שלי יש 2 רמות למנויים: קורס בניית אתרים וקורס קידום אתרים – עצם הרכישה של קורס א’ לא אומרת שלמנוי תהיה גישה לקורס ב’) ההגנה על התוכן מתאפשרת על ידי סגירתו לאינדוקס (הופעה במנועי חיפוש) ולגישה ישירה (direct) – אלא בתנאי שהמשתמש הוא מנוי רשום באתר. ההרשמה יכולה להיות חינמית או כזו שכרוכה בתשלום (תלוי כמובן בתכנית העסקית שלכם). במידה והתוכן / הקורס שלכם מכיל וידאו – יהיה צורך להזרים (Streem) אותו דרך שרת צד ג’ כמו Vimeo או YouTube שכן הזרמה של וידאו על חשבון השרת שלכם יזלול את מרב המשאבים שלכם ויאט את האתר עד לכדי פגיע חמורה בחווית המשתמש.
- מחיר של אתר מנויים: נע לרוב בין 40,000 – 20,000 ש”ח והוא תלוי באפיון.
- הייעוד העיקרי של אתר מנויים: הרשמות.
- על מה צריך להתעקש בעת פיתוח אתר חסר: תשתית שיווק דיגיטלי, אפיון מעמיק, נראות נעימה ורספונסיביות.
על מה ולמה ההבדלים הכל כך גדולים במחירים?
בטח ראיתים את הסקאלה של המחירם, כמו בעמוד הנחיתה (בין 1,000-5,000) ואתרי התדמית (8,000-15,000) ושאלתם את עצמכם מה פשר הפערים הללו? אני רוצה להסביר את הנקודה הזו ולהתחיל בכך שיש אתרים, ויש אתרים…
מה זה בדיוק אומר? המשמעות היא שניתן לפתח אתר במספר דרכים ורמות איכות – ולקבל מוצר שהוא ממש שונה (אפילו אם הוא פותח באותה הפלטמורה, כמו וורדפרס למשל). זה דומה לכל תחום של שירות או מוצר; יש מרצדס ויש סוסיתא, יש עורך דין סנגורי (ציבורי) ויש משרד עורכי דין פרטיים וכו’. אני אציג כאן רשימת מרכיבים אשר משפיע על טווח המחירים. כל אחד מהם משפיע משמעותית על ההבדלים בהצעות המחיר.
שימו לב – הרשימה הזו תאפשר לכן לבחון את הצעת המחיר שתקבלו בעתיד באופן טוב ורציני יותר.
***ט.ל.ח***
אחסון: הנכס כולל אחסון על חשבון החברה המבצעת? איזה סוג אחסון? מה מיקום השרת והזמינות שלו למתן תמיכה? אם האחסון הוא על חשבון החברה המבצעת אז עלות הנכס צריכה לעלות יותר.
אני למשל מאחסן אתרי תדמית אצלי וגובה עבור האחסון, הדומיין ותוספי הפריומיום 500 ש”ח לשנה. מי שירצה לעשות זאת בעצמו יצטרך לשלם בערך 800 ש”ח בשנה לאתר פשוט.
דומיין: על חשבון מי הדומיין? למי הוא שייך? אם הדומיין נרכש על ידי החברה המבצעת אז עלות הנכס צריכה לעלות יותר. דומיין ישראלי זול עולה 67 ש”ח.
פלטפורמה: האם האתר נבנה על ויקס? וורדפרס? מג’נטו? קוד פתוח עם רישיון ציבורי או נכנס ששייך חוזית לחברה המבצעת? עצם הפיתוח על מערכת כזו או האחרת מאפשר לכם מידת גמישות גדולה יותר – למשל; ויקס מבוססת קוד סגור ואין גמישות העולה על הוידג’טים הקיימים בה, בעוד שבוורדפרס תוכלו ליישם מה שתרצו על ידי טוויסטים בקוד.
אתרי מג’נטו למשל רק יתחילו ב-20,000 ש”ח למפתח וזה עוד כי אני נחמד. הסיבה: כל המערכת שם מאוד איכותית מבחינת הכוח שלה להכיל אתרים עם מאות אלפי עמודים ואלמנטים – והמחיר בהתאם.
אופטימיזציה: האם הנכס מכיל תוספי פרימיום או שהוא עבר תהליך ייעול מבחינת חווית המשתמש והתאמה לגוגל? למשל: זיכרון מטמון, כיווץ קוד, דחיסת תמונות, התאמת מדיה, הגשת קבצים סטטים, מחיקת קוד לא נצרך וכו’. שירות אשר מציע את התהליכים האלו הוא יוקרתי וכדאי הרבה יותר משירות שמציע נכס דיגיטלי ללא האלמנטים האלו.
אני באופן אישי גובה 3,000 ש”ח על תהליך אופטימיזציה שמכיל את התנאים שציינתי.
מעקב: האם הנכס מחובר למערכות צד ג’ לטובת מעקב ושיווק דיגיטלי? כמו: מערכת CRM, Facebook Pixel, Google Analytics וכו’. אם מדובר בחנות דיגיטלית אז האם יהיה חיבור של פיד מוצרים דינמיים וחיבור לקטלוג? תהליך החיבור למערכות אלו משדרג משמעותית את הנכס הדיגיטלי ועולה יותר כסף.
אני באופן אישי גובה מחיר של 3,000 ש”ח לחיבורים האלו (לא כולל CRM ששם זה משתנה בין מערכת למערכת).
איפיון: האם הנכס מבוסס תבנית גרידא או שמה הוא מעוצב באופן אישי ללקוח? עיצוב אישי מצריך זמן עבודה של מעצב גרפי ומפתח אתרים ועל כן זה עולה יותר כסף.
אני באופן אישי משלם למעצבת שלי 200 ש”ח לשעת עבודה. הפעלה שלה מייקרת מאוד את העבודה.
דיוור: האם ישנה אינטגרציה אוטומטית למערכת דיוור והגדרות ראשוניות? החיבורים האלו מצריכים זמן עבודה ועולים יותר כסף.
אני באופן אישי גובה 500 ש”ח על הגדרה ראשית. במידה ומבקשים ממני לחבר אתר למערכת דיוור שאני לא מכיר – אני לא נותן הצעת מחיר לפני בדיקה מול התמיכה הטכנית שלהם (זה זמן עבודה שטרם גביתי עליו).
עמוד נחיתה דינמי: ניתן ליצור בכל פעם עמוד נחיתה אחד לכל סוג שירות או ליצור עמוד נחיתה שמתאים את התוכן שלו לפי החיפוש של הגולש בגוגל. עמוד נחיתה דינמי יודע למשוך אוטומטית את מילת המפתח שהקפיצה אותו ולשלב אותן בתוכן העמוד.
אני באופן אישי גובה על היישום הזה 1,500 ש”ח (בלי קשר למחיר של עמוד הנחיתה).
כמות התוכן באתר: נניח שמדובר באתר סחר. כמה מוצרים יהיו בו? כמה קטגיוריות? אם מפתח האתר אחראי על הזמנת התוכן הזו, אז יש כאן זמן עבודה רב שעליו לעמול רק על יישום התוכן.
אני באופן אישי גובה 250 ש”ח לשעות עבודה. קצת העלאת התוכן: כ-12 מוצרים בשעה. החישוב נגזר מכמות המוצרים X הזמן שלוקח לי לעלות אותם.
בהצלחה לכל הצדדים!