המדריך הבא ירכז את סדר העבודה לאופטימיזציית SEO לאתר. לא מדובר בכללי ברזל אלא כהמלצה והעבודה השיטתית שלי, כך שמי שרואה לנכון לייעל ולשפר תהליכים מוזמן כמובן לעשות זאת. הפעולות יחולקו לנושאים לפי הסדר ההיררכי בו אני עובד
1. שלב SEO ראשון: סקירה ראשונית על האתר ובדיקת התכנות לעבודה.
עם הגעת הליד (הלקוח הפוטנציאלי לקידום SEO) יש צורך לבצע סקירה באתר שלו כדי לבדוק אם בכלל אתם יכולים לעזור לו. לצורך העניין – אני יודע להתחייב לתוצאות בקידום SEO טובות לאתרים בעלי תוכן ועיצוב בסיסיים. לצורך העניין – אם האתר של הלקוח הוא ריק לגמרי מתוכן, אז אני אשלח אותו לשכתב לפחות את המידע הבסיסי אודותיו ואודות השירות שהוא מעניק. הזה בסדר אם התוכן יהיה דל בהתחלה, כי אני אוכל לעבות אותו בהמשך – אבל משהו צריך להתקיים באתר והוא לא יכול להיות תשלום מהמציאות.
כמו כן, אני בודק ברמה העקרונית מה צריך לעשות באתר לטובת SEO וזה מאוד פשוט; אם האתר נראה רע, אני יודע שאני אצטרך בשלב הצעת המחיר גם להכניס סעיף של שיפור נראות האתר (אי אפשר לקדם אתר שנראה רע… אסביר את זה בהמשך). בנוסף, אני אבדוק אילו מערכות כבר יש על האתר. כל זה במטרה להבין מה סדר הגודל של העבודה. מה שאני בודק הוא:
- מה מהירות הטעינה של האתר. במידה והיא בעייתית, הייתי מתמחר גם עבודת שיפור ביצועי מהירות אתר בנפרד (אני אישית לא ספץ בשיפור זמני טעינה, ולכן הייתי מפנה את זה למומחה אבל מכניס את זה בתוך הצעת המחיר כדי לא לבלבל את הלקוח). במידה וגם אתם לא ואתם רוצים ללמוד את זה באופן מקצועי (זו יכולה בכיף להיות התמחות לכל דבר ועניין), אני ממליץ על הקורס לשיפור ביצועי מהירות של שי תודר – מומחה בשיפור זמני טעינה של אתרים. להלן קישור לקורס מהירות אתרים.
- האם האתר מחובר למערכות אנליזה כמו גוגל אנליטיקס, סרצ’ קונסול וגוגל תג מנג’ר או שאני צריך לפתוח לו ולהגדיר את כל החשבונות. אין בעיה לעשות את זה ואין צורך לבקש תוספת מחיר לעבודה זו, שכן אני רואה בה כחלק מהשירות. ראו מידע נוסף במאמר הכנת תשתית לשיווק אתר.
- אני אבדוק האם באתר יש מעקב אחרי אירועים או שצריך לבצע את זה. גם זה חלק מהכנת התשתית לשיווק.
- האם באתר יש היררכיה שעולה בקנה אחד עם הדרישה של גוגל ל-SEO או שצריך לבצע ערכיה מחדש של מבנה האתר.
2. תיאום ציפיות, הצעת מחיר לשירותי SEO וחוזה עבודה.
השלב הבא הוא למעשה בכלל להסכים על התקשרות ועבודה משותפת. יש צורך לעגן הכל בהצעת מחיר וחוזה עבודה לשירות SEO. את הצעת המחיר תוכלו לבנות בעצמכם לפי שיקולכם, אך את החוזה (שזה מסמך משפטי) מומלץ לבנות עם עו”ד שכן הוא ידע להגן עליכם מפני ניצול מצד אחד, ותביעות בשל רשלנות שעלולה לקרות מצד שני.
כמו כן, מאוד חשוב בשלב הראשוני לבצע תיאום ציפיות ולהתחיל לעבוד ביחד רק כאשר הלקוח מודע לתהליך ה-SEO, לרבות העניין שב-SEO לוקח הרבה זמן להגיע לתוצאות טובות ברמה האורגנית ושככל הנראה הוא יצטרף לשלם כסף לא רק על עבודת המקדם, אלא גם על תוספים פרימיום לשיפור האתר, אולי עיצוב מחדש במידה והאתר לא מזמין (שזה קריטי לקידום אורגני) ועוד.
3. הענקת הרשאות לטובת עבודת SEO
במידה והתקדמתם והכל טוב, בשלב הבא עליכם לקבל הרשאות ניהול למערכות שתשתמשו בהם: הרשאת ניהול לאתר, לחשבון גוגל אנליטיקס, לחשבון גוגל תג מנג’ר, גוגל לעסק שלי ולחשבון גוגל סרצ’ קונסול. במידה ואיך ללקוח את החשבונות הבאים, אתם צריכים לפתוח להם אותם ואז להעניק ללקוח הרשאות ניהול בעצמו. לא מקובל שלא לתת ללקוח הרשאות ניהול לנכסים אלו. עכשיו גם צריך להגדיר יעדים למדידה (באנליטיקס) במידה והם טרם הוגדרו. כל הכלים הנ”ל משמעותיים מאוד לעבודת SEO.
4. בחינת נראות האתר לטובת SEO
עוד לפני שאני בכלל מבצע עבודת אופטימיזצית SEO טכנית, אני בוחן את נראות האתר ברמה הוויזואלית. הסיבה – גם אם תקדמו את האתר למקומות הראשוניים בגוגל, אם האתר נראה רע, הוא לא יביא להמרות ולהגשים את המטרות העסקיות שלו.
הגולשים לא סומכים על אתרים שנראים חשודים / מיושנים. זה מוזיל מאוד ואין טעם לקדם אתר שאתם באופן אישי לא הייתם רוצים ליצור קשר עם הבעלים שלו כדי לקבל שירות. בשלב הזה יש לערב במידת הצורך מפתח ומעצב כדי לתקן נראות.
5. בניית לוח גאנט (תוכנית עבודת SEO)
עכשיו כשכל ההכנה של התשתית לקידום מוכנה, עליכם לבנות לוח גאנט כדי לתכנן את העבודה שלכם. לא עושים “זבנג וגמרנו”! זה לא יתרום לכם את ל-SEO. קידום אתרים הוא קידום איטי מהיסוד שלו, והעבודה האיטית היא לא מתוך בטלנות אלא מתוך יישור קו מול הדרישות של גוגל. גוגל לא תקבל בברכה עבודה מואצת ואף תתדרדר את הקידום שלכם. הגאנט צריך להכיל 3 סעיפים: SEO טכני, מאמרים, ו-SEO off page (קישורים נכנסים). נא לעשות זאת בהדרגתיות.
6. מחקר מילות מפתח
כשיש גאנט ומוכנים להתחיל לעבוד – צריך לבצע מחקר מילות מפתח כדי לראות מה כדאי לקדם. אם תתחילו לקדם ביטויים מתוך תחושת בטן, זה יכול להסתיים בקידום מאוד מוצלח של ביטוי שבכלל לא מקדמים, אז חבל… תהיו מקצועיים ותבצעו מחקר מילות מפתח כדי לדעת איך לרכז את המאמץ שלכם. אני תמיד אעדיף את ביטויי המפתח בעלי הזנב הקצר, המאתגרים יותר, ששווים כמובן יותר ללקוח.
7. עבודת SEO טכנית
אופטימיזצית SEO הטכנית כוללת בין היתר:
- יציקת תוכן טוב, מעניין, יעיל ועשיר לעמודים שאנחנו רוצים לקדם.
- אופטימיזציה לכותרת ותיאור העמודים המדוברים
- אופטימזציה לתמונות (כיווץ + טקסט אלטרנטיבי)
- אופטימיזציה לכותרות ופסקאות העמודים
- אופטימיזציה לוידאו בעמודים
- אופטימיזציה לכתובת ה-URL
- אופטימזציה ל-CTA
- אופטימיזציה של סכמות
- אופטימיזציה של קישורים פנימיים
8. אופטימיזצית SEO שוטפת
האופטיזמיציה השוטפת כוללת 2 פעולות שעליהם עובדים בו זמנית:
יצירת תכנים חדשים והעלאתם לאתר:
חיבור מאמר אחד בשבוע, שליחת קישורים פנימיים ממנו לעמודי התוכן שאתם שואפים לקדם ושיתוף שלו בניוזלטר / עמוד פייסבוק של הלקוח.
הזרמת קישורים נכנסים מאתרים חיצוניים:
שליחה של קישור אחד בשבוע מאתרי תוכן איכותיים מאותה הנישה. למדו כאן כיצד להשיג קישורי SEO לאתר.