שאלה מאוד נפוצה המעסיקה רבים מחברות / אנשי פיתוח אתרים בישראל היא איך להתנהל מול לקוח שלא מכבד הסכם שירות בניית אתרים (או בקיצור – לא משלם על העבודה). המאמר הבא יעשה סדר בנושא
מה הקולגות חושבים על כך?
יש כמה דרכים פופולריות שקולגות בתחום אוהבים לשלוף מהמותן, כמו לסגור ללקוח את האתר, להפוך את עמוד הבית לעמוד שמעביר מסר בסגנון “לקוח לא משלם”, לשלוח לו מכתב התרעה מעורך דין וכו’. עד כאן הטיפים נשמעים מאוד טובים. הבעיה היא שעל אף שהלקוח לא מכבד הסכם, אנחנו חוששים לעשות פעולה מהצד שלנו שתעבור איפשהו בגבול הלא חוקי / פלילי (האם זה בכלל חוקי לסגור ללקוח את האתר אם הוא כבר שילם מקדמה אבל לא את היתרה?).
מה עורך דין חושב על כך?
על כן, פנינו לעורך הדין יוסי כתראן המתמחה בקניין רוחני וזכויות יוצרים בדיני אינטנרט, הגנת מידע ופרטיות באירופה (CIPP/E (Certified Information Privacy Professional/Europe מטעם הארגון האירופי ה-IAPP כדי להבין מה ניתן לעשות כשסיטואציה כזו עולה על הפרק.
יוסי, איך כדאי לחברה לבניית אתרי אינטרנט להתכונן מראש לקראת סגירת חוזה של פיתוח אתר?
ברור לכל שהדרך הטובה ביותר להגן על זכויותיו של מי שנותן שירותים או מוכר מוצרים היא באמצעות הסכם מסודר ומקצועי [ראו גם דוגמה להצעת מחיר לבניית אתר אינטרנט]. בשל העובדה שאנו עוסקים בהסדרה של זכויות יוצרים של בוני האתרים, בהסדרת תשלומים, סעדים במקרה של אי תשלום מצד לקוחות, עמידה בדרישות חוקים ותקנות החלות על הלקוח בקשר עם ההגנה הפרטיות (לרבות במקרים רבים בהתאם להוראות תקנות ה-GDPR האירופאיות), הגנה על המוניטין של בונה האתרים מפני שימוש מפר, הגבלה על אחריות בונה האתר ועוד, חשיבותו של הסכם מקיף ומסודר על ידי עו”ד מקצועי בתחום מקבל משנה תוקף.
מה ניתן לעשות במידה ולקוח מסרב / לא מגיב לדרישה לתשלום?
חשוב להבהיר כי לבונה האתר קיימת זכות יוצרים על האתר שאותו הוא יצר ומכר ללקוח. חשוב להבהיר שחוק זכות יוצרים, תשס”ה-2007 (להלן: “חוק זכות יוצרים“) קובע כי “ביצירה שנוצרה לפי הזמנה, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה, כולה או חלקה, הוא היוצר, אלא אם כן הוסכם אחרת בין המזמין והיוצר, במפורש או במשתמע” (סעיף 35(א) לחוק זכות יוצרים).
כלומר, כל עוד לא הוסכם אחרת בין הצדדים כל הזכויות ב”יצירה” (במקרה הזה – אתר האינטרנט) היא בידי מי שיצר אותה. כמובן שזכות זו ניתנת להעברה, אך רק בחוזה כתוב או על פי דין (ראה סע’ 37(א) ו-37(ג) לחוק זכות יוצרים).
אחת הדרכים הנפוצות להגן על זכויות בונה האתר היא להסדיר את התשלום באבני דרך, עם תשלום מקדמה כתנאי להתחלת עבודה. ככל ולא הועבר מלוא תשלום התמורה, בונה האתר נהנה מתשלום המקדמה, נהנה מהתשלום בגין אבני הדרך שכן שולמו עד המועד שהלקוח הפסיק לשלם, ובכל מקרה, הלקוח מנוע מלהשתמש באתר משום שכל עוד לא שילם את מלוא התמורה הוא לא רכש את מלוא זכויות הקניין הרוחני ביצירה.
ומצד שני, כשחברה לפיתוח אתר לא מספקת את הסחורה… איך מומלץ ללקוח המאוכזב להגיב?
ראשית, יש לבחון מה למה הכוונה של הלקוח שהחברה לפיתוח האתר “לא מספקת את הסחורה“. בשל העדפותינו הסובייקטיביות ליופי, עיצוב, גרפיקה, תכנים וכד’, ייתכן שתמיד יהיה לקוח שיטען שהוא לא קיבל את מה שהובטח לו. לכן, חשוב שהיה ברור בהסכם ההתקשרות מהם הפרמטרים על בסיסם ייבנה האתר [ראו גם אפיון אתרים], בכדי למנוע מצבים מסוג זה.
מצד שני, ייתכן והעבודה בוצעה בניגוד להתחייבויות של החברה, או אז ללקוח תינתן האפשרות לפעול בהתאם להוראות החוזה או על פי דין.
תודה מיוחדת על סיוע לביסוס המאמר:
יוסי כתראן – משרד עורכי דין הינו משרד בוטיק ייחודי המלווה לקוחות הפועלים בתחומי האינטרנט,הגנה על פרטיות ותקנות ה-GDPR האירופיות, חברות הזנק (סטארט-אפים) ויזמים, קניין רוחני וזכויות יוצרים, מיזוגים ורכישות (M&A) ועסקאות בינלאומיות | 054-6707072 | [email protected]
אנו לא ממליצים כלל להישמע להוראות שאינם מאיש מקצוע, ועל כן חיברנו מאמר אשר נוסח על ידי עורך דין
כשמדובר באתר אינטרנט – מפתח האתר יכול לשמור את הנכס בחזקתו כל עוד הלקוח לא השלים את העסקה מצידו
במידה ולקוח לא משלם על בניית אתר, ניתן למנוע ממנו גישה עד סוף התהליך