גוגל אנליטיקס מציגה כברירת מחדל 4 סוגי תנועה (mediums): הפניות (Referrals), תנועה אורגנית (Organic), תנועה ממומנת (CPC), ותנועה ישירה (Direct). אבל למה לפעמים אנחנו רואים שיש כל כך הרבה תנועה ישירה והאם זה בכלל הגיוני?
קודם כל תדעו שאתם לא לבד - אנליטיקס מציגה לכולנו תנועה ישירה שהיא פייק ניוז.
על פי הדוקומנטציה של גוגל אנליטיקס, תנועה ישירה (Direct) מוגדרת ככתובות URL שאנשים מקלידים ישירות בדפדפן או מגיעים אליהם דרך הסימניות השמורות שלהם (האתרים ששומרים כטאבים מועדפים בסרגל העליון מתחת לדפדפן).
עם זאת, בצער רב אנחנו נזהה שכמות התנועה הישירה בדר”כ גבוהה בהרבה מכפי שציפינו עד לרמה שהיא כלל לא הגיונית. הסיבה לכך היא שגוגל אנליטיס למעשה מסווגת את כל התנועה שהיא לא מצליחה לזהות את המקור שלה כתנועה ישירה.
המקרים בהם גוגל אנליטיקס לא מזהה את מקור התנועה האמיתי לאתר ואז בוחרת להציג לנו את המשתמשים כאילו מגיעים מתונעה ישירה (Direct):
- ישנם תוספי הגנה ואבטחה (כמו חוסם פרסומות קופצות) שמבלבלות את גוגל אנליטיקס ובגללן היא מציגה תנועה ממקור כלשהו כתנועה ישירה.
- חלק מהמכשירים הנפוצים (שהם לא מחשב שולחני קאלסי או מכשיר אנדרואיד) שוברים את ההפנייה הרגילה בעיקר ממקורות תנועה אורגניים. המכשירים הבעייתיים הפופולריים ביותר הם דפדפן ספארי ומכשיר iOs6.
- בארקודים (QR) נסרקים כתנועה ישירה.
- אפליקציות ומקורות תנועה נוספים של סמארטפונים מסומנות לעתים קרובות כישירות.
הדרך הטובה ביותר למזער תנועה ישירה כוזבת היא לדאוג לתייג את כל התנועה שאתם אחראים עלייה (קמפיינים, דוא”ל, שיתופים אורגניים וכו’). באופן זה, תנועת הקמפיין מיוחסת למקור התנועה הנכון, ללא קשר למקום בו המבקרים לחצו עליו (אפילו אם זה בארקוד, ספארי, iOs6 וכל מי שעושה לנו בעיות).
באמצעות שימוש ב-UTM אנחנו יכולים לשלול את התנועה הישירה הפגומה. זה מצריך מאיתנו לצבוע כל קמפיין או אפיק תנועה כזה או אחר שיש לנו יכולת להשפיע עליו:
- ניוזלטרים
- SMS
- קמפיינים ממומנים
- פוסטים שאתם משתפים וכו’
חשוב לזכור שתנועה ישירה תמיד תביא לרמה מסוימת של חורים לא פתורים, מכיוון שהיא כוללת את כל התנועה הלא מוכרת לגוגל אנליטיקס, בנוסף לתנועה ישירה באמת (נדיר מאוד).