גם פייסבוק וגם אינסטגרם הן רשתות חברתיות תחת הבעלות של Meta (לשעבר “פייסבוק”) שעובדות פחות או יותר באותה השיטה – המשתמשים יכולים לעלות תכנים, לשתף בחוויות, לתת פידבק לחבריהם (למשל “לייקים” וסימני רגשות נוספים), בכל זאת – הם מאוד שונים. זה בא ליידי ביטוי גם בקהל המשתמשים שלהם.
יש נטייה לחשוב שפייסבוק היא רשת חברתית של “מבוגרים” בעוד אינסטגרם היא רשת חברתית של “צעירים”. השערה זו מקבלת תוקף מסקירה המוצגת באתר https://www.statista.com/
התפלגות גיל המשתמשים בפייסבוק
מבדיקה שנערכה על ידם בקרב התפלגות משתמשי פייסבוק ברחבי העולם החל מאוקטובר 2021, לפי גי-ל ומין, נמצא כי קבוצות הגיל הפעילות ביותר הן 18-24 (22.7%) ו-25-34 (31.5%) שיחדיו מונות 54.2% מכלל המשתמשים בפייסבוק:
התפלגות גיל המשתמשים באינסטגרם
בבדיקה אחרת שבחנה את התפלגות הגילאים של משתמשי אינסטגרם (נכון לאוקטובר 2021), נמצא כי 31% מהמשתשים הם בגילאי 18-24 ו-31.2% מהמשתמשים הם בגילאי 25-34 וביחד הקבוצה הזו מונה 61.2% מכלל המשתמשים:
התפלגות גיל המשתמשים הצעירים מאוד בפייסבוק ובאינסטגרם
אותה בחינה גם מציגה כי בקרב הגילאים 13-17, השימוש בפייסבוק נכון רק ל-5.7% מכללה המשתמשים בפלטפורמה, ובאינטסטגרם, הנתון עומד כבר על 8% (שבאופן יחסי, זה שליש יותר מהמשתמשים הצעירים מאוד בפייסבוק)
איך הנתונים האלו תורמים לנו בראייה האסטרטגית?
המשמעות של הנתונים האלו מבחינת המפרסמים היא פשוטה – אם המותג רוצה להיתפס כצעיר, או בכלל – לפנות לקהל צעיר יותר, אז ההמלצה היא לשווק את העסק דרך אינסטגרם ולא דרך פייסבוק. מהצד השני, במידה והעסק רוצה ליצור מיתוג יותר “רציני” או “בוגר” (אתם מוזמנים לחשוב על הגדרות אחרות), או פשוט לפנות לקהל מבוגר יותר – אז ההמלצה היא לפרסם דרך פייסבוק. כמובן שאין מניע מלשלב בין השניים וסביר להניח שגם ככה תהיה חפיפה מאוד גדולה של קהלים (אותו פרופיל של משתמש שיש לו גם חשבון פייסבוק וגם חשבון אינסטגרם).