מחבר: דניאל זריהן
דניאל זריהן עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO – קידום אתרים אורגני) באופן מקצועי משנת 2009, כותב בלוג כבר כמעט עשור ובעל ערוץ יוטיוב פופולארי
קידום אתרים הוא תהליך שמתאפיין לא מעט באי בהירות לגבי אוסף הפעולות שיש לבצע כדי לשפר את הנראות של עמודי האתר במנועי החיפוש השונים. שני מקדמים שונים יכולים לפעול בצורה שונה לגמרי כדי לקדם את האתר, ושניהם יכולים לראות תוצאות חיוביות בדרך שבה בחרו.
לכן, מחיר קידום אתרים הוא נושא מורכב ותמחור שירותי SEO הוא לא פעולה טריוויאלית, ובמהלכו יש לתת את הדעת על מספר קריטריונים המתייחסים לעבודת הקידום. אז איך מתמחרים נכון עבודת קידום אתרים אורגני לאתר אינטרנט? אלו הקריטריונים שצריכים להנחות אתכם:
קריטריון מספר 1: המצב ההתחלתי של האתר
המרכיב הראשון שבו תצטרכו להתחשב בעת התמחור של עבודת הקידום הוא מצבו ההתחלתי של האתר. האם האתר עבר קידום אורגני בעבר? האם המבנה שלו תואם את מה שנדרש מעבודת הקידום? האם באתר כבר משולב תוכן איכותי? האם פרופיל הקישורים של האתר מכיל כבר קישורים רלוונטיים מאתרים סמכותיים? מהי רמת האופטימיזציה של עמודי האתר לדפי תוצאות החיפוש? האם כותרות המטא, תיאורי המטא, היררכיית הכותרות באתר, הקישורים הפנימיים באתר כבר קיבלו מענה? על מנת לקבוע את מחירו של תהליך הקידום תצטרכו לענות על שאלות אלו ושאלות נוספות המתייחסות למצב האתר טרם התנעת תהליך הקידום.
קריטריון מספר 2: סביבת התחרות
האתר, מן הסתם, לא פועל בחלל ריק. לאתר יש מתחרים בתחום שבו הוא פועל. לסמכות של המתחרים האלו בנישה, לותק שלהם, ולפעילות השוטפת שלהם בתחום קידום האתר יש משמעות רבה ליכולת של המקדם להתמודד עם סביבת התחרות הזאת. ככל שהמתחרים יהיו ותיקים יותר, סמכותיים יותר ובעל נראות רבה יותר בדפי תוצאות החיפוש, כך גם מחירו של תהליך הקידום יעלה בהתאם.
קריטריון מספר 3: הניסיון והוותק של המקדם בנישה
קריטריון מספר 4: היכולת לייצר תוכן בנישה
יש תחומים שבהם כל כותב תוכן יוכל לייצר תוכן יחסית בקלות. העובדה הזאת יכולה להוזיל משמעותית את תהליך הקידום בנישות מסוימות כאלו. לעומת זאת, בתחומים אחרים, ייתכן שיידרש ידע ייחודי, רישיון מיוחד, השכלה מסוימת או הכשרה נדירה יחסית על מנת לייצר תוכן בנישה. לביקוש ולהיצע של כותבי התוכן בתחום הספציפי שבו פועל האתר יש חשיבות גדולה לתמחור פרויקט הקידום.
קריטריון מספר 5: היסטוריה של הדומיין
תהליך קידום של אתר שפעל בעבר, זכה לקישורים איכותיים ולמעורבות גדולה ומשמעותית של גולשים אינו דומה לקידום אתר חדש שזה עתה יצא לאוויר, וגם לא לאתר שיש לו היסטוריה של ענישה ידנית, פרצות שונות שניצלו האקרים, קישורים ספאם, ביצוע קלוקינג ועוד.
למעשה, ההיסטוריה של הדומיין יכולה לקבוע במקרים מסוימים אם יש לאתר סיכוי להצליח ולהתברג בדפי תוצאות החיפוש בזמן שהוא סביר ועם תקציב שהוא ריאלי ביחס לרווחים הצפויים.
קריטריון מספר 6: מערכת ניהול התוכן של האתר
למערכת ניהול התוכן שבה מורץ האתר יש השפעה גדולה על האפקטיביות של תהליך הקידום. באופן כללי, ניתן לקדם כל אתר על כל פלטפורמה, אולם חלק מן הפלטפורמות הן פחות ידידותיות למקדם בהקשר הזה, והפעילות השוטפת בהן צורכת זמן יקר ומשאבים רבים.
לכן, לפלטפורמה המסוימת שעליה מותקן האתר יש השפעה על רמת האפקטיביות של תהליך הקידום וכפועל יוצר גם על המחיר שלו.
קריטריון מספר 7: פרילנסר או חברה?
קריטריון נוסף שיש להתחשב בו כדי לקבוע את מחירו של תהליך הקידום הוא מי יספק בפועל את השירות, האם פרילנסר או חברה. פרילנסר יוכל להציע לרוב מחירים זולים יותר, בין היתר בשל העובדה שהוא לא נדרש לשלם משכורות, שכירות יקרה, להוציא כסף על ציוד משרדי ועוד. מצד שני, חשוב לזכור שחברת קידום אתרים יכולה לספק מעטפת שלמה ומענה ללקוח גם כאשר חלק מן העובדים אינם זמינים.
קריטריון מספר 8: שיתוף פעולה עם בעל האתר
בחלק מן הפרויקטים של קידום אתרים, נדרש שיתוף פעולה הדוק של בעל האתר עם המקדם על מנת לייצר הצלחה בתהליך הקידום. הדבר נפוץ במיוחד בתחומים שבהם נדרש ידע והשכלה של שנים על מנת לייצר תוכן ומיקודים לאתר. אם בעל האתר מסוגל לפנות מזמנו לטובת קידום האתר במקרים כאלו, הדבר יכול להוזיל את תהליך הקידום. עם זאת, במקרה שהמקדם יאלץ להעזר בשירותיו של מומחה בתחום על מנת לייצר תוכן איכותי באתר – הדבר עלול ליקר את תהליך הקידום.
קריטריון מספר 9: הנכסים הדיגיטלים העומדים לרשות המקדם
בחלק מן המקרים בתהליך הקידום, יעשה המקדם שימוש בנכסים הדיגיטליים העומדים לרשותו, בין היתר על מנת לבנות פרופיל קישורים איכותי לאתר. אם למקדם ישנם נכסים דיגיטליים רלוונטיים בתחום, הוא ידרש לרכוש פחות זכויות פרסום בנכסים דיגיטליים חיצוניים, מה שיכול להוזיל את תהליך הקידום של האתר. עם זאת, אם כלל הנכסים שמהם יוצאו קישורים לאתר המקודם יהיו חיצוניים לתשתית של המקדם, הדבר יבוא לידי ביטוי במחיר הקידום.
קריטריון מספר 10: פעילות העסק בערוצים משלימים
מרכיב נוסף שיכול להשפיע על התמחור של פרויקט קידום אתרים הוא הפעילות של בית העסק הרלוונטי בערוצים משלימים כמו פייסבוק, יוטיוב, לינקדאין ועוד. ככל שבית העסק יהיה פעיל יותר בערוצים משלימים ויעשה זאת בצורה שוטפת, כך הסיכוי שמנועי החיפוש יתפסו אותו כאוטוריטה בנישה שבה הוא פועל יגברו, תהליך הקידום ישיג תוצאות אפקטיביות מוקדם יותר, ויעלה פחות.