ברכות! התחלתם את עבודתכם החדשה כמנהלי SEO בחברת קידום אתרים אורגני. אתם מגיעים עם ידע קודם – בין אם צברתם אותו תוך הכשרה שעשיתם בקורס קידום אתרים ובין אם תוך צבירה של ניסיון עצמי מקידום של פרויקטים נקודתיים בסגנון קידום העסק של המשפחה או של חברים. אבל עכשיו זה שונה – עכשיו אתם מתחילים השתלב בארגון קיים שעוסק נטו ב-SEO והוא נותן שירותי B2B. אם זו אכן הפעם הראשונה שאתם משתלבים בעסק כזה, סביר שתרצו לדעת איך מצפים מכם להתנהל ומה אתם צריכים להתחיל לעשות עם הלקוחות שקיבלתם.
השלבים שעליכם ליישם עם כניסתכם לתפקיד החדש
בהדרכה הזו אני אשתף אתכם בתהליכים שהעובדים החדשים שנקלטים בעסק שלנו עוברים עד למצב בו הם מנהלים באופן עצמאי את לקוחותיהם (מתן שירותי קידום אתרים אורגני לעסקים). המדריך יהיה בסגנון צ’אק ליסט המלווה בהרחבות ונימוקים:
1. הכירו את רוח החברה
לעסקים שונים יש נורמות התנהגות שונות, וכל ארגון מאמץ לעצמו דרך התנהלות תוך ארגונית הייחודית לו. זה בא ליידי ביטוי בנורמה ההתנהגותית מול המעסיק הישיר שלך ומול הקולגות שלך לתפקיד. מבחינת המעסיק – בדקו איך לנהל איתו שיח יומיומי נעים, וכדאי לכם לחתור להבין באופן הטוב ביותר מה הוא מצפה מכם ברמה המקצועית. טיפ ממני כמעסיק: אם “הבוס” אומר לכם שיש א’, ב’, ג’, ד’, וכו’ משימות שצריך לבצע היום, תיקחו בחשבון שהוא מצפה שבפעם הבאה שהוא ישאל אתכם איך הדברים מתקדמים, אתם תענו לו שהכל הושלם (או מקסימום תכף מסיימים ושאתם תעדכנו ברגע שהכל בוצע). זה אומר שגם אם יש לכם כמה משימות שכתבתם לעצמכם בצד שצריך לעשות, אז תעזבו אותם לרגע ותיגשו לבצע את מה שהוא מבקש. הבוס צריך להרגיש שהוא יכול לסמוך עליכם, וזה יקרה אם תוכיחו שאתם אכן מיישמים דברים שהוא מבקש (גם אם זה משהו ש”תוקע” לכם את הסדר שתכננתם לעשות להיום).
2. בדקו את ההתחייבויות לכל לקוח שאתם מנהלים
בדרך כלל, הסכמי התקשרות (החוזים) יהיו שונים בין לקוח ללקוח. אתם צריכים לוודא שאתם יודעים מה “המוצר” שהלקוח שלכם צריך לקבל. בחוזה של עבודת קידום אורגני בגוגל יש “מוצרים” קבועים (כמו כמות מאמרים, כמות פוסטים וכמות קישורים שהאתר צריך לקבל בחודש). אלו דברים טכניים חוזיים ומאוד חשוב שתכירו מה הלקוחות שלכם צריכים לקבל מעבר לעבודה השוטפת. כמו כן, תבררו מי אחראי על היצירה של התכנים האלו (יכול להיות שאתם אמורים לכתוב את המאמרים החדשים, לעצב מודעות לפייסבוק ו”להשיג” קישורים נכנסים לאתר, או שיש מנהל SEO Off-site שמנהל את התהליכים האלו ואתם צריכים להיות בתקשורת קבוע מולו.
3. בדקו איך השיח היומיומי עם הלקוחות מתנהל
נתחיל ונאמר שאני לא יודע איך התקשורת עם הלקוחות עובדת בחברות SEO אחרות, כי אני לא עבדתי מעולם כשכיר בחברה שמספקת שירותי SEO פרופר. אז מה שאני ארשום כאן נכון לגבי רוח העבודה כאן במכללה לשיווק דיגיטלי ואני רוצה שתצאו מנקודת הנחה שמה שאני רושם הוא כנראה משותף לרוב חברות ה-SEO שלוקחות את עצמן ברצינות. התייחסות נוספת שאני רוצה שתיקחו בחשבון היא שלטעמי, לפחות 50% מעבודת “SEO טובה” (לפחות מתחושת הלקוח) היא נטו איך התקשורת שלכם עובדת מול הלקוח. לקוח “שירגיש” אתכם, יעיד שאתם עושים עבודת SEO טובה, אבל אם הייתם תעשו בדיוק את אותם פעולות מבלי לדווח לו, אז הלקוח יחשוב שאתם לא עושים כלום. זה אכן עד כדי כך משמעותי! לעניינו:
SEO זו עבודה מאוד רגועה בסה”כ, כי התהליכים שאתם צריכים ליישם הם לא יומיומיים (SEO זו עבודה איטית, ואפילו ביצוע אופטימיזציה כלשהי אחת לשבוע זה לא דבר חריג ואפילו נכון מבחינת מה שגוגל מצפה שיקרה). על כן, רמת השיח עם הלקוחות עלולה להיות “רדומה” וזה אסון מבחינת השירות שלכם. אסור לכם לתת לזה לקרות! אז ראשית, אתם צריכים לבדוק מה נהוג בחברה שבה אתם עובדים. אם לא נהוג להיות בקשר שבועי רציף עם הלקוח, אז כנראה שככה רוצים שהדברים יתנהלו אצלכם ואל תנסו לשנות את פני החברה (על אף שאולי אתם תרגישו שזה גרוע).
אנחנו לצורך העניין עובדים באופן כזה: לקוח לקוח יש קבוצת וואטסאפ משוטפת לכל הגורמים הקשורים ל-SEO, ושם יש נורמה כזו – בכל יום א’ אחרי ישיבת פתיחת שבוע, מנהל הלקוח צריך לשלוח “וואטסאפ פתיחת שבוע” שבו הוא מפרט ללקוח מה מתוכנת לקרות השבוע מתחינת SEO. ככה הלקוח יודע כבר ביום ראשון שאנחנו “על” הדברים. העדכון סופר חשוב! עצם העדכון לא אומר שצריך ליישם הכל כבר היום, כי זו הצהרת כוונות, ובהמשך השבוע אתם אמורים להשלים את כל המשימות בהצלחה. מחינת שיח נוסף – בקבוצת הוואטסאפ זה המקום לתקשר אפילו באופן יומיומי אם צריך עם הלקוח. שם זה המקום שלו לשתף אתכם במחשבות שלו, לשאול שאלות “ולהרגיש” אתכם. ברגע שאתם מסיימים משימה מתוך ההצהרה ששיתפתם ביום ראשון, חובה לעדכן שהמשימה בוצעה. שוב – כדי שהלקוח “ירגיש” שאתם עובדים.
4. יש לברר האם יש פקל"ים קבועים לעבודה עם לקוח
בעסק מסודר, יש נוהלי עבודה מסודרים. בחלק הבא של המדריך אני אפרט את אותם תהליכים שאנחנו מיישמים. החלק הזה יתרום בעיקר למי שרוצה לפתוח עסק משלו לקידום אתרים, כי אז תוכלו “להעתיק את השיטה” או לאמץ דברים שנראים לכם נכונים או לחברות קולגות לקידום אתרים שרוצה לרחרח. האמת שאין סודות – זו עבודה פשוטה, רק צריך שיהיה סדר והכל יהיה בסדר:
נוהלי תחילת עבודה עם כניסת לקוח חדש
עם קבלת לקוח חדש, יש מספר תהליכים שצריך ליישם. להלן סדר העבודה שלנו:
1. בררו האם הלקוח חתם על חוזה
העבודה מתחילה בפועל רק לאחר שהלקוח אישר את הסכם ההתקשרות, חתם עליו והעביר אליכם. תשימו לב שאתם עוברים על החוזה ורואים מה ההתחייבויות שלכם כלפי הלקוח כדי לדעת לנהל את יומן המשימות שלכם באופן מלא מבלי לפספס דברים חשובים (כמות קישורים שבועית, מאמרים, פוסטים וכו’ כפי שפירטתי קודם לכן).
2. פתחו כרטיס לקוח במערכת ניהול הלקוחות שלכם
לכל לקוח יש כרטיס לקוח ששם מרכזים את הפעילות שלו + ניירת. עם חתימתו – פתחו כרטיס לקוח שיכלול בין היתר את החוזה שהוא זה עתה חתם עליו, פרטי יצירת קשר, מידע שצריך כדי לשלוח חשבוניות עסקה (שם העסק + ח.פ + מייל), קישור לאתר וחוץ מאלו גם את יתר הפעילות שאתם תיישמו בהמשך.
3. שלחו מייל "ברוכים הבאים" ללקוח
המייל מיועד לכל מי שרוצה לקחת חלק בשיח של עבודת הקידום מצד הלקוח + כל מי שרלוונטי מהצד שלכם. המייל הזה הוא טמפלט קבוע שבו אתם מברכים על תחילת העבודה, ולמעשה “מכריזים” על יריית פתיחה. במייל צריך גם לבקש דברים מנהלתיים חשובים כמו גישות לגוגל אנליטיקס, גוגל סרצ’ קונסול, גוגל תג מנג’ר, גישה לניהול האתר במידה ואתם מתכננים ליישם בעצמכם את דוחות ה-SEO וכו’.
4. פתחו קבוצת וואטסאפ משותפת
הקבוצה מיועדת לכל מי שרוצה לקחת חלק בשיח של עבודת הקידום מצד הלקוח + כל מי שרלוונטי מהצד שלכם. אני ממליץ לכם להגדיר את הלקוח גם כמנהל הקבוצה כדי שהוא יוכל לצרף בעצמו את מי שהוא רוצה בהמשך. עם פתיחת הקבוצה – תציגו את עצמכם ותזדהו כמנהל הלקוח האישי שלהם ותאמרו שאתם זמינים עבורם לשאלות אפילו ברמה היומיומית כאן בוואטסאפ או בטלפון שלכם. העיקר שתתחילו עם וויב חיובי!
שלבים מקדימים לעבודת SEO
1. בחינת היררכית אתר
לאחר שיישמתם את נוהלי תחילת העבודה עם כניסת הלקוח החדש, אתם כעת תצטרכו לבחון את האתר שלו. השלב הראשון הוא מחקר מילות מפתח. המחקר נגזר מבדיקה של השירותים / מוצרים שהעסק מוכר דרך האתר. יכול מאוד להיות שאתם תיתקלו בחוויית משתמש לקויה מבחינת SEO שלא תוכלו להתעלם ממנה, ותצטרכו “למשוך” את השלב המקדים כדי לעשות סדר באתר. אני אתן דוגמה:
אם האתר מוכר למשל לבני נשים (חזיות, תחתונים וכו’) – סביר שיש לו תחת קטגורית “תחתונים” גם מספר תתי קטגוריות. מה למשל? יהיו גם תתי קטגוריות שיציגו דגמים של (לדוגמה) תחתון בוקסר, חוטיני, ברזילאי וכו’. באתר שמסודר מבחינת SEO – יהיה “קטגוריה ראשית” שהיא “תחתונים”, ועמודים אחרים (עם כתובות URL שונות) המייצגות את תתי הקטגוריות.
אבל אם באתר החדש אתם תזהו שזה פותח לפי אפיון שלא “בריא” ל-SEO, כמו למשל שימוש בפילטרים לפי סוג תחתון במקום יצירת של תת קטגוריה לכל סוג תחתון בנפרד – אזי שיש כאן בעיית SEO חמורה ואסור לכם להתעלם מזה. במקרה כזה – אתם צריכים להסביר ללקוח איך אתם הייתם רוצים לאפיין מחדש את ההיררכיה באתר שלו כדי שתוכלו לרכז מאמץ קידום בכל דגם לפי עמוד נפרד (אחרת תוכלו לקדם רק את הביטוי “תחתונים” במקום להתפרס להרבה מאוד ביטויים רלוונטיים נוספים שאי אפשר לקדם דרך פילטרים). אם הלקוח יסכים ליישם את ההמלצות שלכם, העניין הזה ידחה את השלב של מחקר מילות המפתח עד להשלמת ההתאמות (זה חשוב מאוד! לא לוותר על זה!)
2. מחקר מילות מפתח
אם ההיררכיה תקינה, או לחליפין – סיימתם ליצור מחדש היררכיה נכונה, אתם צריכים כעת לבצע מחקר מילות מפתח. במסגרת המחקר, אתם צריכים להכין מסמך שמציג אילו ביטויים כדאי לאתר לקדם לפי השירותים שהוא מציע + ביטויים שאולי הוא לא חשב עליהם + לעשות התאמות של הביטויים הקיימים. מומלץ שהמחקר יהיה בפורמט של גוגל שיטס למקרה שתרצו לערוך אותו בעתיד אונליין. יש כמה כלים לביצוע מחקר מילות מפתח. יכול להיות שבחברה שאתם עובדים יהיו כלים מקצועיים כמו Semrush, Screaming frog ועוד, אבל גם הכלים החינמיים של גוגל הם מעולים. ניתן לבצע מחקר באמצעות הכלי לתכנון מילות מפתח של גוגל אדס, ולזה אני ממליץ גם להוסיף את הכלי לבדיקת מיקומים (דירוגים) של גוגל סרצ’ קונסול כי דרכו אתם תוכלו לראות באילו ביטויים האתר כבר קופץ במיקומים סבירים ואז תוכלו לבחור לחזק את החזקים (מאוד יעיל ב-SEO). בתום המחקר – אתם תדעו על איזה ביטויים אתה הולכים במסגרת הקידום שלכם.
3. אופטימזיציה טכנית
הרעיון של האופטימיזציה הטכנית הוא לגרום לאתר ליישר קו עם הדרישות של גוגל. אנחנו נבצע אופטימיזציה טכנית לעמודים שאנחנו רוצים לקדם (למשל, לא לעמוד “צור קשר” או “אודות”). היישום של האופטימיזציה הזו צריך להיות איטי בכוונה. זה לא מתוך בטלנות או חוסר יכולת ליישם תהליכים באופן זריז, אלא כי ככה גוגל רוצה לקבל את השינויים. על כן, כשאנחנו מיישמים דוחות אופטימיזציה, אנחנו עושים את זה בקצב של בוסט אחד צנוע בשבוע. מבחינת הפרקטיקה, ז”א, מי עושה את זה בפועל; זה כבר תלוי בידע שלכם או ברצון של הלקוח.
נניח שאנחנו מדברים על אופטימיזצית כותרות ותיאורים בגוגל (אני תכף אפרט על כל הצ’אק ליסט שלנו), אז יש בסה”כ טקסט שאנחנו כותבים וצריך להעתיק אותו ולהדביק אותו איזה שצריך באתר. אם אלו אתרי וורדרפרס, ויקס או שופיפיי, זה בדר”כ מאוד פשוט ומנהל ה-SEO יכול ליישם את ההמלצה בעצמו.
באילו מקרים המנהל SEO רק ישלח את דו”ח ההמלצות ולא יישם בעצמו? בשני מצבים:
- כאשר האתר בנוי על ממשק מסובך (נניח, קוד סגור) ואז מי שצריך ליישם את ההמלצות של מנהל האתר / מפתח האתר.
- כאשר הלקוח לא רוצה שאתם תעשו את זה בעצמכם מתוך חשש שלו שאתם “תדפקו” משהו באתר.