מטריד: 2 מתוך 3 ספקים לבניית אתרי אינטרנט, לא יסיימו את האתר שהם התחילו לבנות לכם. אז איך אפשר לבחור נכון ולהימנע מכזו עוגמת נפש?
מטריד: 2 מתוך 3 ספקים לבניית אתרי אינטרנט, לא יסיימו את האתר שהם התחילו לבנות לכם.
אם חוויתם מקרה מתסכל במיוחד שחברה \ פרילנסר לבניית אתרי אינטרנט התחייב לעבודה, קיבל עליה שכר (חלקי או מלא) ונטש אתכם באמצע הפרויקט – אז אנו מצטערים, אבל אין לנו כל כך איך לעזור לכם והמאמר הזה לא מיועד לכם. למעשה, אתם כבר “מנוסים” בתחום הזה וכנראה שלמדתם, הפקתם לקחים ונשמח אם תשתפו אותנו בסיפורים שלכם כדי שנוכל להכיר מקרים נוספים כאלו.
אבל אם זה לא קרה לכם, ואתם בעלי עסקים או יזמים שמתכננים לפנות לספק לבניית אתרים, כדי שיישם עבורכם עבודה – כדאי שתשימו לב לנתון הבא: 67% מהנשאלים בסקר שפורסם בקבוצות פייסבוק רלוונטיות לתחום (“מקצועני פרסום באינטרנט”, “מקצועני פרסום בדיגיטל”, “וורדפרס הקבוצה החדשה” וכו’) העידו כי חוו בעצמם או שהם מכירים מישהו שהתחיל תהליך של בניית אתר אינטרנט, ובמהלכו המפתח/החברה לא סיימו את הפרויקט. על כן, הם נאלצו לחפש מישהו אחר שיסיים את העבודה.
למה זה קורה ואיך ניתן להימנע ממקרים כאלו?
שאלנו את משתתפי המדגם אשר ענו כי הם חוו מקרה שלילי של אי סיום פרויקט פיתוח אתר אינטרנט מה הוביל לכך, ומצאנו 3 תרחישים עיקריים אשר הובילו למצב הבעייתי הזה. עבור כל תרחיש הוספנו את המלצותינו למניעתו:
- נפלתם קורבן לשרלטנות: אין ארגון אשר מאגד המלצות באופן בלתי תלוי לחברות פיתוח אתרי אינטרנט בישראל. למעשה, הארגון האחרון שנגע בתחום הדיגיטל (מה שהכי קרוב לתחום פיתוח האתרים) המכונה “ארגון הדיגיטל הישראלי”, בעצמו נתפס ככזה שלא באמת מייצג בצורה אותנטית סוכנויות דיגיטל כאלו ואחרות. על כן, התחום למעשה לא מפוקח והוא פתוח לכל מי שמעוניין לקחת בו חלק. על כן, ישנם עשרות סוכנויות ומאות נותני שירות מציעים הקמה של אתרי אינטרנט בישראל. בהקשר הזה, בהתייחס לסקר שערכנו (שכלל קרוב ל-60 משתתפים) נראה כי במקרים רבים נותני שירות כלל לא מעניקים את השירות מקצה לקצה (על אף שהם מצהירים שכן) ולקוחות רבים נאלצים לפנות מתוך תסכול לאנשי מקצוע אחרים כדי להשלים את העבודה.
כיצד ניתן להימנע ממקרה כזה?
כדי לבדוק שאכן מדובר בספק רציני, מומלץ לבקש לראות תיק עבודות + המלצות מלקוחות עבר. כשתבחנו את תיק העבודות, בדקו כיצד אתרי האינטרנט מגיבים, נראים במסכים שונים (גם במחשב, גם בטאבלט וגם בטלפון הנייד), בדקו האם האתרים מכילים קוד מעקב מתקדם למדידה ושיווק דיגיטלי באמצעות פיקסל הלפר ותג אסיסטנט וראו האם בתחתית האתר יש שורת קרדיט אשר מראה כי האתר אכן פותח על ידי החברה שהציגה אותו בתיק העבודות שלה. אם מדובר בפרויקט גדול מאוד – מומלץ אף ליצור קשר עם הלקוחות הממליצים כדי לדבר איתם באופן ישיר על טיב השירות והמוצר.
- לא עבדתם מול חוזה מסודר: כפי שנהוג לעשות בכל תחום מול ספק שירות, זה נכון גם לבניית אתרי אינטרנט – צריך לעבוד מול חוזה עבודה מסודר אשר מציג את מפרט האתר, אפיון אתר, מה הוא יכלול, באיזו טכנולוגיה הוא יפותח ומה האלמנטים שהוא יכיל. במידה ואתם תחתמו על חוזה עבודה בלי לקרוא אותו לעומק, אתם עלולים לגלות שבניית אתר האינטרנט כולל צד פיתוח חלקי שלא מאפשר עלייתו לאוויר, כמו אי אחסון אתר וחיבור כתובת דומיין אישית. תוכלו ללחוץ כאן ולקבל דוגמה להצעת מחיר וחוזה עבודה לבניית אתר אינטרנט. שימו לב שהחוזה מכיל שירות לצד מפרט טכני ואת סעיפי החוזה.
כיצד ניתן להימנע ממקרה כזה?
אתר אינטרנט מורכב משרת אחסון אשר משמש כבית שלו (איפה שהוא “יושב” פיזית), כתובת דומיין ייחודית אשר משתמש כתעודת הזהות שלו והפלטפורמה שבאמצעותה מפתחים את האתר עצמו. בפיתוח אתרים ניתן לעשות שימוש בשתי סוגי פיתוח: בניית אתר אינטרנט בקוד פתוח ובניית אתר אינטרנט בקוד סגור. ‘קוד פתוח’ מתייחס לפלטפורמות אשר מאפשרות לכם גישה לרמת הקוד של האתר. היתרונות המובילים במערכות כאלו הן יכולות הפיתוח הגבוהות שלהן: גישה לקוד = אופציות פיתוח נוספות. פלטפורמה פופולרית מאוד העונה לקטגוריה הזו היא WordPress (אנו עושים בה שימוש לפיתוח האתרים עבור לקוחותינו. למעבר לקורס בניית אתרים לחצו כאן). ‘קוד סגור’ מתייחס לפלטפורמות סגורות שלא אפשרות לבעל האתר לגשת לעורך הקוד. היתרונות בפלטפורמה כזו היא חוסר גמישות אשר מונעת מבעל האתר (לקוח הקצה) “להרוס” את אתר האינטרנט בכך שהוא לא יכול למבצע שינויים שליליים לרמה של נזק.
עליכם לבדוק בחוזה האם המחיר שאתם משלמים כולל אחסון אתר וכתובת דומיין, ובאיזה פלטפורמה האתר יבנה. החשש מפיתוח אתר בקוד סגור היא התלותיות של הלקוח במפתח. במידה ובחרתם לבנות אתר במערכת כזו, קחו בחשבון שעבור כל שינויי באתר תצטרכו לשלם על זמן פיתוח.
- לא העברתם את כל התוכן הנדרש: במקרים מסוימים, קורה שהצד האשם באי סיום הפרויקט הוא דווקא הלקוח. תפקיד חברת בניית אתרי האינטרנט היא ליישם פיתוח אתר לפי אפיון אשר נקבע מראש. אם כחלק מתהליך האפיון נקבע כי על הלקוח להעביר חומרי גלם ותכנים אשר ירכיבו את האתר – אז הם באחריות הלקוח. על כן, במידה וזה לא העביר אותם הלאה, הפרויקט יתקע במקום. זו הסיבה המרכזית לדרישת ספקי אתרי האינטרנט לקבל תשלום מקדמה במעמד החתימה. המהלך הזה ממלא 2 פונקציות:
א. מדובר ב”דמי רצינות” אשר מעודדים את הלקוח לקדם את הפרויקט, להעביר את התכנים ולא לקפוא במקום.
ב. התשלום הזה צריך לחסות את עלות העיצוב, האחסון והפיתוח הראשוניים כדי שחברת בניית האתרים לא תהיה במאזן תשלומים שלילי כשהיא תצטרך לשלם שכר לעובדיה כשבמקרה קיצון של “בריחה” מצד הלקוח.
כיצד ניתן להימנע ממקרה כזה?
תהיו רציניים, תמלאו את דרישות האפיון והצד שלכם בהקמה של הפרויקט ואל תגררו אותו במשך תקופה ארוכה אשר תקבור אותו בארכיונים. תתחילו משהו ודאגו שהוא גם יסתיים.