זה הסיפור שלנו
המכללה לשיווק דיגיטלי היא תוצר של הבנת צרכים אמיתית של סטודנטים לאחר שנים של הדרכות פרונטליות במסגרות שונות. הבנת הצרכים הובילה ליצירת פתרונות ושיטות הדרכה חדשות שדרכן יהיה הרבה יותר יעיל וקל להתמקצע בתחום – מכללה וירטואלית עם הדרכות מקוונות.
מהי המכללה לשיווק דיגיטלי?
המכללה לשיווק דיגיטלי מספקת מערכי הדרכות בנושא שיווק דיגיטלי בפורמט של למידה מקוונת – משמע, התוכן מונגש לסטודנטים באמצעות קורסים שהוקלטו ונערכו מראש. את ההחלטה לפתוח את המכללה קיבלתי לאחר שעברתי והנחתי בעצמי מספר רב של קורסים והכשרות פרונטליות במספר בתי ספר ומכללות בישראל. כך צברתי המון ניסיון בהדרכות גם מתוך העיניים של הסטודנט וגם מהנעליים של המרצה.
איפה למדתי ולימדתי שיווק דיגיטלי?
המקומות בהם זכיתי ללמוד שיווק דיגיטלי:
- קורס מומחי שיווק דיגיטלי של הטכניון
- קורס גוגל תג מנג’ר של שוקי מן (Lixfix)
- קורס בניית אתרים של אוהב ציון (גרילה)
- קורס אוטומציה של אייל גרשון (Automation il)
- קורס Full stack של Dr. Angela Yu (יודמי)
המקומות בהם זכיתי ללמד שיווק דיגיטלי:
- קורס מומחי שיווק דיגיטלי של הטכניון (מרצה לבניית אתרים ובניית צ’אט בוטס)
- המכללה לניו מדיה (מרצה לבניית אתרים, PPC וקידום אתרים אורגני)
- המכללה למנהל (B.A בתקשורת ו-B.A במנהל עסקים, לימודי שיווק דיגיטלי)
- המרכז האקדמי למשפט ועסקים (B.A מנהל עסקים, לימודי שיווק דיגיטלי)
- מכללות וארגונים פרטיים נוספים
בתוך כל עולם הלמידה וההדרכה, זיהיתי כמה דפוסים קבועים שחוזרים על עצמם בכיתה:
- הסטודנטים שמרכיבים את הכיתה מגיעים מעולמות תוכן שונים. ישנם כאלו שהם עצמאיים / בעלי עסקים שרוצים ללמוד את ההכשרה בשביל למלא צורך ספציפי, וישנם סטודנטים שרוצים לשאוב כמה שיותר תוכן. ישנם כאלו שבאים עם רקע וניסיון וישנם כאלו המגיעים ללא ידע קודם בתחום. המארג הזה והצורך באיזון בכיתה מצריך מהסטודנטים רמה של ויתור בשל היותם כיתה אורגנית.
- יש הצדקה למחויבות להיות נוכח בכל שיעור, שכן יש קשר לוגי בין השיעורים השונים וכל מי שיגיע לכולם, אמור להבין את התכנים. היעדרות משיעור עלולה ליצור פער שיהיה צורך להשלים באופן פרטי, מכיוון שהכיתה ממשיכה להתקדם לפי לוחות זמנים.
- בכיתה יש אווירה טובה מאוד 🙂 אבל לפעמים – היא טובה מדי. כן, זה נשמע קצת מוזר – מה בסה”כ רע באווירה טובה? זה פחות טוב כשהמטרה של ההרשמה ללימודים היא ההכשרה עצמה. במקרים רבים זיהיתי כי תשומת הלב של חלק מהסטודנטים הופנתה למקומות הלא נכונים בשל הסחות דעת.
- גם כאשר המרצה מצויין והתנאים לשיעור הם מעולים, לסטודנטים קשה מאוד לזכור את החומר. רובם לא זוכרים כמעט שום דבר אחרי השיעור, אפילו אם בזמן הלמידה נעשה הרושם שהם בעניינים. כשהדפוס הזה חוזר על עצמו לאורך הכשרה שלמה, נוצר חסך מאוד גדול.
איך הדפוסים הקבועים האלו קשורים למכללה לשיווק דיגיטלי?
כמי שמרצה באופן פרונטלי, קרה לי הרבה פעמים שמצאתי את עצמי בסוף הכשרה מאוד עשירה, מופתע משאלות מאוד בסיסיות מצד הסטודנטים על תוכן שעברנו עליו ולמדנו אותה באופן מאוד מעמיק. בהתחלה הרגשתי מאוד מתוסכל כי חשבתי שמשהו לא בסדר באופן שבו העברתי את הקורס. אבל המשובים וההסתכלות לאחור על מבנה השיעורים לא תמכו ברעיון שאולי אופן העברת התוכן היה חלש.
אז בשלב מסויים ניסיתי למצוא דרך לפתור את זה, ובקורס פרונטלי חדש שהגעתי ללמד בו, החלטתי ליצור הקלטה של סיכום השיעור. הסרטתי מהבית את מהלך השיעור וערכתי את הקלטת המסך באופן בסיסי והעברתי לסטודנטים את התוכן בתום השיעור. חזרתי על הפעולה הזו בכל שיעור. בקורס הזה חוויתי תפנית אדירה ברמת ההבנה שהסטודנטים גילו בתום ההכשרה.
אז זה כבר היה לי מאוד ברור – היה להם הרבה יותר קל לספוג את אותו התוכן כשהיה להם גישה אישית אליו, בלי מסיחים, בקצב שלהם ולצפות בו כמה פעמים שהם צריכים. ואני ברמה האישית מאוד ניהנתי מהתוצר – סטודנטים שמסיימים הכשרות עם ידע כפי שציפיתי שהם יסיימו. אז המשכתי לעשות את זה גם ליתר הקורסים שלימדתי באופן פרונטלי והתוצאות חזרו על עצמן שוב ושוב, עד שזה הפך להיות שיטת הדרכה.
הקמתה של המכללה לשיווק דיגיטלי
בשלב כלשהו, החלטתי להפוך את שיטת ההדרכה הזו להרבה יותר מסודרת. האפשרות להנגיש תוכן באופן מקוון פתרה לי בעיות הדרכה נוספות, כמו מחויבות לסילבוס צר (בקורסים פרונטליים יש בממוצע 10 שיעורים ולכן צריך לשקול איזה תוכן ללמד, ואיזה תוכן להשמיט). פתאום המגבלה של מימד הזמן לא היית קיימת, וזה אפשר לי ליצור הכשרות שהן מקיפות בקני מידה שהם הרבה מעבר לכל הכשרה פרונטלית שהעברתי.
התחלתי ליצור הכשרות מקצועיות שאני מנהל בעצמי ולא כמרצה שעובד במסגרת אחרת, והיית לי האפשרות להחליט איזה תוכן צריך ללמד. השיעורים שבניתי נגזרו מדברים אשר נחסכו ממני / חסרתי מאחרים בקורסים פרונטליים שלא היה נכון לחסוך בהם (אבל לא היית ברירה בגלל מסגרת הזמן). פתאום היה זמן להכל. ללמוד גם, וגם וגם מבלי לחסוך בסילבוס. עומק ההכשרה אפשר לסטודנטים החדשים להבין דברים בסיסיים מאוד, מה שנתן להם תשתית הבנתית יציבה, ולאחר מכן גם להיחשף לתכנים מתקדמים מאוד שהם לא חלק מאף הכשרה פרונטלית מקבילה – מה שאפשר להם להיות הרבה יותר מקצועיים.
אז ככה זה התחיל, ומאז זה רק מפתח. עם הזמן, הצטרפו אליי מרצים נוספים מהשורה הראשונה כדי ללמד תכנים נוספים בשיווק דיגיטלי, וככה נוצרה מכללה וירטואלית עם מאות סטודנטים ובוגרים שמעניקה הכשרות מקצועיות בסטנדרט חדש ללימודי שיווק דיגיטלי.